Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
Zilver gaat als een speer. In twee handelsdagen is de prijs met meer dan 10 procent gestegen en de weg voor een verdere klim lijkt nu open te liggen. Bij cryptobeurs Bitpanda kunnen Nederlanders gratis zilver ophalen om mee te liften op het huidige momentum.
De prijs van zilver staat vandaag op een mooie plus van 4,16 procent. Op het moment wordt er zo’n 80,50 dollar betaald per troy ounce (iets meer dan 31 gram) en dat is het hoogste niveau sinds 20 april.
Zilver is nu uit een zogeheten symmetische driehoek is gebroken. De afgelopen twee maanden maakte de prijs steeds lagere toppen en steeds hogere bodems, wat laat zien dat kopers en verkopers steeds dichter bij elkaar kwamen.

83 dollar is nu een belangrijk doelwit geworden. Daar ligt namelijk de vorige piek, behaald op vrijdag 17 april. Als de prijs daarboven weet te stijgen, zou het snel richting de 97 dollar kunnen stijgen.
Zilver is momenteel de vierde meest waardevolle asset ter wereld met een marktkapitalisatie van 4,55 biljoen dollar. Aan het begin van het jaar stond zilver nog op plek twee, maar techreuzen Alphabet (moederbedrijf van Google) en Nvidia hebben het edelmetaal in weten te halen.
Goud staat op eenzame hoogte met een marktwaarde van bijna 33 biljoen dollar. De goudprijs is deze week ook lekker bezig met een stijging van ruim 5 procent sinds dinsdag.
De belangrijkste aanjager achter de rally is de progressie tussen de Verenigde Staten en Iran richting een mogelijk akkoord om de oorlog te beëindigen. Iran bestudeert momenteel een door Washington gesteund vredesvoorstel en volgens Donald Trump zijn er de afgelopen 24 uur ‘’heel goede gesprekken’’ gevoerd tussen de twee landen.
Zowel goud als zilver hebben dit jaar een stevige correctie doorgemaakt, maar chief strategy officer bij BNP Parinbas Fortis Philippe Gijsels verwacht dat de edelmetalen dit jaar nog nieuwe records kunnen neerzetten.
“Centrale banken en overheden blijven diversifiëren weg van Amerikaans staatspapier en richting goud”, vertelde hij aan CNBC. “Omdat we leven in een omgeving van structureel hogere inflatie, moet je echte activa aanhouden. Edelmetalen horen daar duidelijk bij. En naarmate de mist van de oorlog optrekt, zullen investeerders terugkeren naar de markt voor goud en zilver.”
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.