Zou het kunnen dat Binance na FTX het volgende grote handelsplatform wordt dat omvalt binnen de crypto-wereld. Je gevoel zegt van niet, maar de realiteit is dat gebruikers reeds voor 902 miljoen dollar aan crypto weghaalde bij het beursplatform in de afgelopen 24 uur. De zorgen over Binance ontstonden na het vage Proof-of-Reserves rapport van de beurs.
Nog geen reden tot zorgen
Op basis van de omvang van de uitstromen is er nog geen reden voor zorgen over het beursplatform. In totaal stroomde er voor 1,7 miljard dollar aan crypto uit Binance, maar kwam er ook voor ongeveer 800 miljoen dollar binnenstromen. Uiteindelijk levert dat een netto-uitstroom van rond de 900 miljoen dollar op. De nummer twee op de lijst is Bitfinex, dat een netto-uitstroom van 110 miljoen dollar moet verwerken.

Het vertrouwen in de gecentraliseerde beurzen brokkelt langzaam verder af. Volgens Henry Fisher van Arkham hoeven we ons echter nog geen zorgen te maken. Binance zou in totaal voor 64 miljard dollar aan assets beheren, waardoor deze uitstroom pijn doet, maar niet fataal zal zijn. Uiteindelijk claimt Binance ook dat het alle assets van zijn gebruikers in huis heeft.
Zelfs als iedereen alles zou opnemen, dan nog moet Binance overeind blijven en moeten ze aan alle verzoeken kunnen voldoen. Het is te hopen dat die claim klopt, want als ook Binance papieren Bitcoin verkoopt, dan is het einde zoek. Als Binance ten onder gaat, dan kan Bitcoin echt weleens onder de 10.000 dollar zakken.
Waarom zou Binance dat doen?
De grote vraag is waarom Binance enig risico zou nemen en met tegoeden van klanten zou spelen. Het beursplatform verwerkt dagelijks een gigantisch volume aan transacties, waardoor dat genoeg geld op zou moeten leveren om heel rijk te worden. Wat dat betreft zou het raar zijn om risico te nemen en tegoeden van klanten te vergokken.
Dat neemt niet weg dat Binance een betrekkelijk ondoorzichtige organisatie is en dat er in de financiële wereld gekkere dingen zijn gebeurd. Wellicht zijn de Nederlandse beurzen dicht bij huis op dit moment nog het meest veilige thuis voor je cryptovermogen. Die moeten immers aan zeer strenge regelgeving voldoen.
Japanse financiële reus koopt cryptobeurs voor honderden miljoenen
SBI neemt cryptobeurs Bitbank over voor 289 miljoen dollar en wordt grootste cryptobeurs van Japan terwijl nieuwe cryptoregels naderen volgens plan.
BitGo ontslaat 15 procent van personeel en kiest voor AI en stablecoins
BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiële diensten.
Binance stuurt e-mails naar Europese klanten na grote MiCA-tegenslag
Binance dreigt vanaf 1 juli Europese klanten te verliezen doordat de cryptobeurs geen MiCA-vergunning heeft ontvangen van toezichthouders in Europa.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
