Wetshandhavers uit Zuid-Korea hebben naar verluidt in 2 jaar tijd zo’n 260 miljard won (circa €180 miljoen) aan cryptocurrencies in beslag genomen van lokale individuen en bedrijven omdat ze zich niet aan de lokale belastingwetten hielden. Naar verluidt werden de meeste cryptocurrencies in Seoul en in Incheon in beslag genomen.
17 steden werden onderzocht
Dit blijkt uit een nieuw rapport afkomstig van de Zuid-Koreaanse media-outlet ‘Yonhap News Agency’. Sinds het begin van 2021 zou inmiddels al meer dan €180 miljoen aan cryptocurrencies in beslag zijn genomen. De inbeslagname had betrekking op 17 Zuid-Koreaanse steden, waaronder de hoofdstad Seoul en gerichte mensen en ondernemingen, waarbij de belastingregels eerder werden verwaarloosd.
Gyeonggi, de dichtstbevolkte provincie van Zuid-Korea, heeft het hoogste aantal van in beslag genomen cryptocurrencies gezien, meer dan €35 miljoen. Seoul en Incheon, met respectievelijk circa €11 miljoen en €3,3 miljoen, zagen als steden de meeste digitale valuta’s in beslag worden genomen.
Naar verluidt heeft één individuele inwoner uit Seoul meer dan €8.2 miljoen aan crypto’s in beslag zien worden genomen. De wallet van desbetreffend persoon bestond uit 20 digitale valuta, waar Bitcoin (BTC) en Ripple (XRP) het grootste deel van vertegenwoordigden. Na deze inbeslagname heeft de niet-geïdentificeerde persoon zijn achterstallige belasting naar verluidt betaald en verzocht de overdracht van zijn bezittingen aan hem.
Nog veel crypto-belastingregels onduidelijk
Alhoewel in Zuid-Korea nog veel crypto-belastingregels onduidelijk zijn, zijn de lokale autoriteiten in 2020 begonnen met het in beslag nemen van digitale activa van mensen en bedrijven die hun transacties niet aan de relevante instellingen meldden. Hierover zei een vertegenwoordiger het volgende:
“De wet en het beleid garanderen een stabiele investeringsomgeving voor virtuele valuta, maar eerlijke en duidelijke belastingprincipes moeten worden toegepast op de belasting die door alle burgers wordt gedragen.”
Eerder dit jaar stelde de Zuid-Koreaanse regering nog voor om de geplande 20% belasting op crypto-inkomsten uit te stellen totdat een uitgebreid regelgevingskader op de industrie wordt toegepast. Deze regel is vandaag de dag nog niet doorgevoerd, maar volgens diverse schattingen zou dit tegen het jaar 2025 wel kunnen gebeuren. Het is echter niet precies bekend wanneer de regel zal worden ingevoerd.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
