Wetshandhavers uit Zuid-Korea hebben naar verluidt in 2 jaar tijd zo’n 260 miljard won (circa €180 miljoen) aan cryptocurrencies in beslag genomen van lokale individuen en bedrijven omdat ze zich niet aan de lokale belastingwetten hielden. Naar verluidt werden de meeste cryptocurrencies in Seoul en in Incheon in beslag genomen.
17 steden werden onderzocht
Dit blijkt uit een nieuw rapport afkomstig van de Zuid-Koreaanse media-outlet ‘Yonhap News Agency’. Sinds het begin van 2021 zou inmiddels al meer dan €180 miljoen aan cryptocurrencies in beslag zijn genomen. De inbeslagname had betrekking op 17 Zuid-Koreaanse steden, waaronder de hoofdstad Seoul en gerichte mensen en ondernemingen, waarbij de belastingregels eerder werden verwaarloosd.
Gyeonggi, de dichtstbevolkte provincie van Zuid-Korea, heeft het hoogste aantal van in beslag genomen cryptocurrencies gezien, meer dan €35 miljoen. Seoul en Incheon, met respectievelijk circa €11 miljoen en €3,3 miljoen, zagen als steden de meeste digitale valuta’s in beslag worden genomen.
Naar verluidt heeft één individuele inwoner uit Seoul meer dan €8.2 miljoen aan crypto’s in beslag zien worden genomen. De wallet van desbetreffend persoon bestond uit 20 digitale valuta, waar Bitcoin (BTC) en Ripple (XRP) het grootste deel van vertegenwoordigden. Na deze inbeslagname heeft de niet-geïdentificeerde persoon zijn achterstallige belasting naar verluidt betaald en verzocht de overdracht van zijn bezittingen aan hem.
Nog veel crypto-belastingregels onduidelijk
Alhoewel in Zuid-Korea nog veel crypto-belastingregels onduidelijk zijn, zijn de lokale autoriteiten in 2020 begonnen met het in beslag nemen van digitale activa van mensen en bedrijven die hun transacties niet aan de relevante instellingen meldden. Hierover zei een vertegenwoordiger het volgende:
“De wet en het beleid garanderen een stabiele investeringsomgeving voor virtuele valuta, maar eerlijke en duidelijke belastingprincipes moeten worden toegepast op de belasting die door alle burgers wordt gedragen.”
Eerder dit jaar stelde de Zuid-Koreaanse regering nog voor om de geplande 20% belasting op crypto-inkomsten uit te stellen totdat een uitgebreid regelgevingskader op de industrie wordt toegepast. Deze regel is vandaag de dag nog niet doorgevoerd, maar volgens diverse schattingen zou dit tegen het jaar 2025 wel kunnen gebeuren. Het is echter niet precies bekend wanneer de regel zal worden ingevoerd.
Twee Amerikaanse staten willen crypto-geldautomaten verbieden
Delaware en New Jersey werken aan een verbod op crypto-geldautomaten, na een sterke toename van fraude met de kiosken.
Chainalysis helpt Zuid-Korea in strijd tegen cryptocriminaliteit
Chainalysis maakte woensdag bekend een memorandum van overeenstemming (MoU) te hebben ondertekend met de Koreaanse Nationale Politie (KNPA).
EU wil elf cryptoplatformen verbieden in sancties tegen Rusland
De Europese Unie heeft voorgesteld om transacties met elf cryptoplatformen te verbieden als onderdeel van een nieuw sanctiepakket tegen Rusland.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
