De Zwitserse kansspelautoriteit (Gespa) is een onderzoek gestart naar de zogenoemde “Right-to-Buy”-tokens die wereldvoetbalbond FIFA verkoopt in aanloop naar het WK 2026. De toezichthouder wil nagaan of deze digitale tokens onder de gokwetgeving vallen, maar benadrukt dat er vooralsnog geen sprake is van illegale praktijken.
Gespa onderzoekt of de tokens, die gekocht, verkocht en verhandeld kunnen worden op FIFA’s eigen NFT-marktplaats, vergelijkbaar zijn met een vorm van gokken of dat ze eerder een voorwaardelijk aankooprecht vertegenwoordigen. “Wij verzamelen momenteel feiten om te bepalen of verdere stappen nodig zijn,” verklaarde Gespa-directeur Manuel Richard tegenover Bloomberg. Tot nu toe heeft de toezichthouder geen meldingen van overtredingen ontvangen.
Wat zijn de FIFA Right-to-Buy-tokens?
De tokens, afgekort RTB’s, zijn digitale certificaten op basis van blockchaintechnologie – zogeheten NFT’s – waarmee houders het recht krijgen om tegen een vaste prijs tickets te kopen voor specifieke wedstrijden van het WK 2026, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Ze zijn dus geen tickets zelf, maar eerder een soort reservering voor de mogelijkheid om tickets aan te schaffen.
FIFA introduceerde dit concept voor het eerst bij de WK-finale van 2024, waarbij 1.000 van deze rechten werden aangeboden. RTB’s die gekoppeld zijn aan een bepaald landsteam worden pas geactiveerd als dat team zich daadwerkelijk kwalificeert voor de wedstrijd. Daarnaast kunnen de tokens worden doorverkocht op FIFA’s eigen handelsplatform, dat wordt ondersteund door technologiepartner Modex.
Explosieve vraag naar WK-tickets via NFT
Voor het WK van 2026, dat wordt georganiseerd in de Verenigde Staten, Canada en Mexico, liggen de prijzen van RTB-tokens tussen de 299 en 999 dollar. De prijs hangt af van de populariteit en verwachte prestaties van het gekozen team: tokens voor outsiders zijn goedkoper, terwijl die voor favorieten zoals Argentinië, Brazilië en Engeland flink duurder zijn. Veel van deze tokens zijn inmiddels al uitverkocht.
FIFA stelt dat deze nieuwe manier van ticketverkoop is ontwikkeld om tegemoet te komen aan de enorme vraag naar toegangsbewijzen. Tijdens het WK van 2022 in Qatar waren er bijvoorbeeld 3,4 miljoen tickets beschikbaar, terwijl er in totaal ongeveer 23 miljoen aanvragen werden ingediend.
FIFA blijft inzetten op Web3 en NFT-technologie
Hoewel de hype rond NFT’s zijn hoogtepunt bereikte in 2021 en 2022, blijft FIFA deze technologie actief inzetten voor digitale verzamelobjecten, toegangsrechten en andere innovatieve toepassingen. De voetbalbond begon in 2022 met zijn Web3-strategie en lanceerde toen het platform “FIFA Collect” op de blockchain van Algorand.
In december 2023 werden 1.000 NFT’s uitgebracht ter gelegenheid van het WK voor clubs in Saoedi-Arabië, waarvan 100 houders een kans boden op finale-tickets voor het WK van 2026. In 2024 zette FIFA bovendien een belangrijke stap in de wereld van blockchain-gaming met de mobiele game FIFA Rivals, ontwikkeld samen met Mythical Games. Spelers kunnen daarin hun eigen clubs beheren, tegen elkaar strijden en NFT-spelerskaarten verhandelen.
Strategische overstap naar Avalanche
In mei van dit jaar besloot FIFA om zijn NFT-marktplaats te verplaatsen van de Algorand-blockchain naar Avalanche. Deze overstap moet het eenvoudiger maken om FIFA Collect te koppelen aan populaire digitale portemonnees en gedecentraliseerde apps. Francesco Abbate, CEO van Modex en FIFA Collect, noemde de overstap een belangrijke technologische vooruitgang dankzij de flexibele infrastructuur van AvaCloud.
Met behulp van de zogeheten Avalanche Subnets kan FIFA bovendien een eigen blockchain-netwerk beheren dat bestand is tegen plotselinge pieken in activiteit, bijvoorbeeld rond grote toernooien zoals het WK. Met een wereldwijde fanbase van meer dan vijf miljard mensen is die schaalbaarheid volgens de organisatie essentieel.
Toekomst van FIFA’s NFT-strategie en mogelijke regelgeving
De “Right-to-Buy”-tokens van FIFA bevinden zich op het kruispunt van technologie, sport en regelgeving. Terwijl Gespa onderzoekt of deze digitale rechten binnen de gokwetgeving vallen, groeit hun populariteit onder voetbalfans wereldwijd razendsnel. FIFA ziet de tokens als een manier om de ticketverkoop eerlijker, transparanter en technologisch geavanceerder te maken, terwijl het tegelijkertijd een nieuwe digitale dimensie toevoegt aan ’s werelds grootste sportevenement.
Met dit onderzoek kan de uitkomst van Gespa gevolgen hebben voor de toekomst van NFT-tickets en blockchain-gebaseerde verkoopmodellen in de sportwereld. Of RTB-tokens straks onder strengere wetgeving zullen vallen, blijft voor nu nog onduidelijk. Eén ding is wel zeker: de manier waarop fans hun WK-tickets kopen, staat aan de vooravond van een digitale revolutie.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
