Het bijzondere aan Bitcoin is dat het een decentrale vorm van geld is met een absolute schaarste. Dat maakt Bitcoin in theorie het ultieme spaarmiddel ten opzichte van fiatvaluta als de Amerikaanse dollar en onze eigen euro die met het verstrijken van de tijd eigenlijk alleen maar aan koopkracht inleveren. De theorie is dat die schaarste Bitcoin zo aantrekkelijk moet maken, dat uiteindelijk de hele wereld (gedwongen) overstapt op de digitale munt.
Dat punt – waarop de hele wereld eigenlijk gedwongen moet overstappen op Bitcoin – is wat men in de gemeenschap ook wel hyperbitcoinisatie noemt.
Het pad naar hyperbitcoinisatie
Bitcoin bestaat inmiddels ruim 14 jaar, maar het is gebeurd. De magische grens van 1 miljoen adressen op de blockchain waar minimaal 1 Bitcoin opstaat is bereikt. We noemen een adres waar één hele Bitcoin opstaat ook wel een “wholecoiner” al is die term beter toepasbaar op mensen die een hele munt bezitten.

In 2022 is de groei in het aantal wholecoiners in een stroomversnelling terechtgekomen. Dat jaar begon namelijk met 814.000 wholecoiners en eindigde met 978.000 entiteiten met minimaal 1 Bitcoin.
Adam Back, die door Satoshi Nakamoto nog in de Bitcoin White Paper werd genoemd, is zeer optimistisch over deze statistieken en zegt dat het niet lang meer duurt voordat er sprake is van hyperbitcoinisatie.
“Ik zag deze grafiek en dacht, heel cool, laten we nu voor de 10 miljoen wholecoiners gaan”, aldus Adam Back. Die zich meteen daarna bedacht dat het praktisch onmogelijk is voor 10 miljoen mensen om 1 hele Bitcoin te bezitten.
“10 miljoen mensen die 1 Bitcoin proberen te kopen binnen een paar jaar tijd zou de prijs gigantisch omhoog stuwen. Veel van de huidige hodlers gaan echt niet verkopen. De meeste wholecoiners proberen zelfs meer Bitcoin te verzamelen”, aldus Adam Back.
Whales sterven uit
Het aantal wholecoiners mag op dit moment dan in rap tempo toenemen, datzelfde geldt niet voor de whales. Daar is juist sprake van een sterke daling sinds 2022. Het lijkt erop dat deze groep Bitcoiners juist aan het verkopen geslagen is tijdens de afgelopen bearmarkt.

Vooral vanaf het moment dat FTX omviel in november 2022 zien we een scherpe daling onder deze entiteiten. Hoe en waarom dat precies het geval is laat zich raden. Waarschijnlijk verloor een deel van deze entiteiten op dit moment het vertrouwen in de industrie.
Ook opvallend is dat er op dit moment nog 117 superwhales zijn. We spreken van een superwhale als een entiteit meer dan 10.000 Bitcoin bezit. Het zijn dus echt de partijen als MicroStrategy die daartoe behoren.
Crypto wekker: Bitcoin koers onderuit na neerhalen Amerikaanse helikopter door Iran
Iran haalde vannacht een Amerikaanse helikopter neer, waarvan de bemanning het overleefd zou hebben. Toch opende Bitcoin vandaag lager.
Dreigt een nieuwe Bitcoin-crash? Japan koerst af op nieuwe renteverhoging
De Bank of Japan verhoogt waarschijnlijk de rente naar 1%, de hoogste stand sinds de jaren negentig. Dat is mogelijk slecht nieuws voor BTC.
Saylor wijst AI aan na Bitcoin-crash, maar experts denken juist aan hem
Arca wijst Strategy aan als oorzaak van de Bitcoin koersdaling en verwerpt de verklaring van Michael Saylor over AI.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
