De Bitcoin heeft een beperkte voorraad van ‘slechts’ 21 miljoen munten. Dit betekent dat het bezit van een klein beetje BTC kan leiden tot aanzienlijke rijkdom. Als er massale wereldwijde acceptatie plaatsvindt.
0,28 BTC kan straks heel veel zijn
Als we alle Bitcoins zouden moeten verdelen over 7 miljard mensen dan zou er slechts 0,0027 BTC zijn voor elk persoon, zei twitteraar Davincij15. Hij staat bekend om zijn vroege inmenging in Bitcoin, dat teruggrijpt naar de begindagen van het activum in 2011.
“Als je 0.28 BTC hebt, en Bitcoin de wereldwijde reservevaluta is, hoor je bij de top 1% rijkste mensen. Dus als je 1 BTC bezit betekent dat dat je misschien wel 400x meer hebt dan de gemiddelde persoon.”
De wiskunde achter het idee van Divincij15 is correct, hoewel zijn gedachtegang sterk afhankelijk is van een paar factoren. De belangrijkste factor is de wereldwijde acceptatie van Bitcoin. De munt heeft momenteel een marktkapitalisatie van ongeveer $194 miljard. Goud daarentegen heeft een marktkapitalisatie van $9 biljoen. Bitcoin vereist een aanzienlijke groei om de status van goud te bereiken, laat staan om de reservevaluta van de wereld te worden.
Een utopie of is het echt mogelijk?
De Amerikaanse dollar is momenteel de reservevaluta ter wereld, met een circulerend aanbod van $1,98 biljoen volgens gegevens van de Amerikaanse Federal Reserve. Echter ligt de marktkapitalisatie nog aanzienlijk veel hoger bij de Amerikaanse dollar dan die van goud. Of het echt realistisch is dat Bitcoin een dergelijke waarde ooit gaat bereiken is dus nog maar de vraag.
Ondanks dat het misschien een utopie is heeft Bitcoin wel veel aandacht gekregen dit jaar. Ook van grote institutionele beleggers. Het lijkt er dus wel op dat BTC langzaam richting de mainstream beweegt.
Crypto Wekker: Bitcoin houdt cruciale steun vast na VS-aanval op Iran
De Bitcoin koers klimt vandaag met ruim 2 procent, ondanks dat de VS nieuwe door Trump bevolen aanvallen op Iran uitvoerde.
Niet de fundamenten, maar de angst drijft crypto nu omlaag
Volgens CoinShares wordt de crypto-uitstroom veroorzaakt door sentiment en macro-economische zorgen, niet door fundamentele problemen.
Bitcoin verliest zijn grootste kopers, en dat is een probleem
Institutionele beleggers verkopen massaal Bitcoin. ETF-uitstroom neemt toe en analisten zien risico op een flinke koersdaling.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
