De Amerikaanse Senator Elizabeth Warren is niet blij met de beslissing van de Federal Reserve om de rente wederom “extreem” te verhogen. Niet in de laatste plaats omdat voorzitter Jerome Powell een hogere werkloosheid voorspelt als gevolg van de renteverhoging. Elizabeth Warren staat bekend als een linkse politicus die veel opkomst voor ‘het volk’.
“Miljoenen Amerikanen zonder baan”
Als de Federal Reserve zo doorgaat, dan is het volgens Warren een kwestie van tijd voordat miljoenen Amerikanen hun banen verliezen. “Ik ben bang dat ze zich momenteel al op dat pad bevinden”, aldus een bezorgde Warren. De reactie met de meeste likes onder het mini-betoog van Warren is als volgt: “Je kan altijd stoppen met het printen van biljoenen dollars. Het is maar een suggestie.”
Het heeft er overigens alle schijn van dat Warren met dit soort uitspraken haar partij probeert te helpen richting de midterm-verkiezingen van november. Warren hoort bij de Democraten, waar ook president Joe Biden onderdeel van is. Door continu dit soort uitspraken te doen richting de strenge Federal Reserve en te roepen dat alle schulden van studenten kwijtgescholden moeten worden, wint Warren behoorlijk aan populariteit.
Politieke druk op Federal Reserve neemt toe
Op zich is het voor Bitcoin en de rest van de markt niet verkeerd dat de druk op de Federal Reserve toeneemt. Welke redenen een Elizabeth Warren, die overigens ruim 7 miljoen volgers heeft op Twitter, heeft voor haar kritiek op de Federal Reserve doen er dan niet toe. In principe kan de huidige leiding van de Federal Reserve ook weinig aan de situatie doen. De inflatie is torenhoog en ze moeten wat ingrijpen, maar aan de andere kant hebben ze ook rekening te houden met de enorme schuldenberg.
Het lijkt erop dat de Federal Reserve steeds meer in een onmogelijke spagaat terechtkomt. Uiteindelijk zullen ze er op de lange termijn altijd voor kiezen om de inflatie te laten lopen ten gunste van de economie. Niet in de laatste plaats door de enorme druk vanuit de politiek. Aan de andere kant zullen die ook weer anders piepen als de inflatie zou doorschieten naar 20 of 30 procent. Goed, we mogen blij zijn dat wij niet in de moeilijke positie van de Federal Reserve zitten.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
