Play-to-Earn (P2E) en Move-to-Earn (M2E) zijn termen die in de laatste periode razend snel populair zijn geworden. Ze worden regelmatig gebruikt in combinatie met crypto games. Maar wat betekenen deze termen en eigenlijk en wat is het verschil tussen deze twee precies? Je leest het hier.
Wat zijn Play-to-Earn (P2E) crypto games?
Crypto games die gebruik maken van het Play-to-Earn-model bieden de spelers een mogelijkheid om in-game activa te verdienen die kunnen worden ingewisseld voor cryptocurrencies.
Dit is een nieuw onderdeel van het wereldwijde GameFi-ecosysteem. Normaliter gamen spelers online terwijl ze applicaties of websites gebruiken om dit te doen. Zo kun je een launcher van een videogame als Minecraft gebruiken, of de website van bijvoorbeeld Roblox. Met P2E wordt deze trend echter nog wat doorgezet.
Zo kun je namelijk ook de blockchain-technologie combineren met videogames. Zo worden ook nog de voordelen van crypto’s bij games betrokken. Dit voegt een belangrijk aspect toe aan het spelen van videogames: geld verdienen.
Play-to-Earn betekent in feite dat je in-game activa kan verdienen door de crypto game te spelen. Het is echter wel essentieel om op een specifieke blockchain te spelen om cryptotokens of NonFungible Tokens (NFT’s) te verdienen. Zonder deze koppeling lukt dit simpelweg niet.
Enkele P2E-voorbeelden
De bekendste en grootste Play-to-Earn-games van het moment zijn wellicht Axie Infinity en The Sandbox.
Axie Infinity is gebaseerd op de Ethereum (ETH)-blockchain en combineert de blockchain met videogaming. Spelers van Axie Infinity kopen NFT’s van schattige monsters en zetten deze vervolgens tegen elkaar opnemen in gevechten. Spelers kunnen Smart Love Potion (SLP)-tokens verdienen tijdens het spelen en deze op een exchange inruilen voor een fiat-valuta. SLP-tokens is de native in-game valuta die gebruikt wordt bij Axie Infinity.
Op sommige dagen dat de economie bloeide, was de NFT-markt een booming business. Miljoenen dollars ($) werden verhandeld en Axies, de magische wezens, werden verkocht voor duizenden dollars per stuk.
Een ander bekend spel binnen de P2E-industrie heet The Sandbox. Dit platform biedt zijn gebruikers een unieke game-ervaring die hen een realistisch voorproefje geeft van hoe de Metaverse er uit kan gaan zien. Gebruikers kunnen binnen de game spelen, creëren, bouwen en de toekomst als het ware bezitten. Dit in combinatie met een meeslepende ervaring, kunnen gebruikers geld verdienen met het spel door in-game activa te creëren, te investeren en te in-game assets te verdienen.
Wat zijn Move-to-Earn (M2E) crypto games?
Move-to-Earn combineert op zijn beurt bewegen, gamen en crypto verdienen op de blockchain in één.
De relatief nieuwe vorm van gamen bleek gedurende de COVID-pandemie een uitkomst te zijn. Veel mensen zaten vooral thuis en brachten hier veel tijd door achter hun computerschermen. Hierdoor bewogen ze automatisch wat minder dan normaal. In deze tijd is M2E enorm populair geworden. Het biedt namelijk een nieuwe manier om gebruikers te belonen voor het opstaan en bewegen, tijdens het gebruik van technologie. Kort gezegd: met iedere beweging die je in real life maakt, verdien je cryptocurrency.
Verwacht wordt dat deze technologie bijvoorbeeld in de Fitness-industrie enorme groeikansen heeft. Dit vanwege de potentie van het concept en de bereidheid van mensen om gezond te zijn en actief te worden en/of te blijven.
Enkele M2E-voorbeelden
Nu ook M2E enorm in populariteit gegroeid is, zou het kunnen dat je hier al bekend mee bent. Het bekendste voorbeeld van M2E games is momenteel waarschijnlijk STEPN (GMT). Dit is een op Solana (SOL) gebaseerd Move-to-Earn-project.
STEPN is op zijn beurt een Web3-lifestyle-applicatie. Het project is specifiekk bedoeld om gebruikers gezonder en rijker te maken door simpelweg de ene voet voor de andere te zetten. Oprichters streven er echt naar om het nummer één M2E-project binnen de Metaverse-ruimte te worden. Ze maken al grote stappen want ze wonnen in 2021 de Solana Ignition Hackaton, een grote prijs binnen het SOL-netwerk.
Door speciale STEPN-sneakers NFT’s te kopen, kunnen gebruikers alle stappen die ze maken volgen met GPS. De tokens die ze hiermee verdienen worden vervolgens aan hun account toegevoegd, waarna ze eventueel omgewisseld kunnen worden voor andere crypto’s of fiat-valuta.
Een ander voorbeeld van een M2E-project is MetaGym. MetaGym biedt zijn gebruikers de mogelijkheid om geld te verdienen terwijl ze hun lichaam bewegen. Dit loopt via een App op de telefoon en ze hebben hiernaast zelfs een Smartwatch-applicatie. Gebruikers kunnen GameFi-, FitFi- en SleepFi-functies gebruiken terwijl ze zichzelf in het zweet werken om MetaGym Coin (MGCN), de eigen token van het platform, te verdienen.
Het doel van MetaGym is om de wereld te helpen om een gezondere plek te worden. Ze zijn hierbij niet bang om je de kans te geven om wat geld te verdienen terwijl dat gedaan wordt. Gebruikers verdienen cryptocurrencies tijdens het voltooien van taken zoals het afmaken van cardio- of krachttraining of zelfs al met een goede nachtrust.
P2E versus M2E
De grootste verschillen tussen Play-to-Earn en Move-to-Earn is het beloningssysteem en het verdienmodel wat hieraan gekoppeld is.
Bij Play-to-Earn kunnen gebruikers geld verdienen met het spelen van games en zijn beloningen gebaseerd op performance. De in-game activa die verdiend wordt hiermee kan op veel exchanges ingewisseld worden voor producten, cryptocurrencies of fiat-valuta’s.
Bij Move-to-Earn kunnen gebruikers geld verdienen door hun lichaam te bewegen. De beloningen die hiermee verdiend worden zijn gebaseerd op de moeite die hiervoor gedaan wordt. Simpelweg: des te meer je beweegt, des te meer je verdiend. Ook deze beloningen kunnen op veel exchanges ingewisseld worden voor producten, cryptocurrencies of fiat-valuta’s.
Verwacht wordt dat P2E zal transformeren naar een volwassen concept. Het kan een grote plek gaan krijgen binnen de wereldwijde game-industrie. Toch moet niet vergeten worden dat in deze industrie ontspanning en betrokkenheid van de gemeenschap centraal moeten blijven staan. Gamers geven over het algemeen meer om hoe de game speelt en hoe deze eruit ziet dan om het verdienmodel.
Dat betekent echter niet dat er niets over blijft voor M2E. Ook deze nieuwe technologie wint aan kracht in dezelfde scene. Voor gebruikers die moeite hebben om voldoende te bewegen, kan een verdienmodel net de motivatie zijn die ze nodig hebben. Het is benoemingswaardig dat Move-to-Earn-concept nog aan het begin van zijn reis staat. Het is hiermee nog lastig voorspellen wat de toekomst voor de technologie zal brengen.