De Amerikaanse vastgoedmarkt, de Chinese productiviteit en de Europese inflatie staan voor deze week alledrie op het programma. Wat dat betreft lijkt het op macro-economisch gebied een belangrijke week te worden voor drie grootmachten.
De Amerikaanse economie
Voor ons als investeerders is de Amerikaanse economie op dit moment het belangrijkste. Daar kijkt de Federal Reserve immers het meeste naar als het gaat om hun eigen rentebeleid. Zolang de Amerikaanse economie overeind blijft, heeft de Federal Reserve de ruimte om de rente te verhogen en daarmee de inflatie te bevechten. Het vreemde is dat dit voor Bitcoin niet goed is, waardoor veel investeerders hopen dat er iets misgaat met de economie.
Ergens is dat natuurlijk een rare situatie, dat je als investeerder zit te hopen dat mensen werkloos worden of dat de huizenmarkt instort, omdat de centrale bank dan weer geld moet printen. Maar goed, dat is nu eenmaal hoe de kaarten geschud zijn. Deze week maakt de National Association of Home Builders de maandelijkse Housing Market Index bekend. Deze meet het sentiment van huizenbouwers in de Verenigde Staten. De afgelopen negen maanden is deze index overigens gedaald.
China en Europa
Natuurlijk spelen ook China en Europa een belangrijke rol op macro-economisch niveau. Deze week komen de Chinezen op dinsdagmorgen om 04.00u Nederlandse tijd met nieuwe cijfers over het bruto binnenlands product en de productiviteit van de industrie. Twee belangrijke cijfers die een goed beeld geven van de kracht van de Chinese economie.
Vanuit Europa krijgen we de inflatiecijfers van de Eurozone, waarvan wordt verwacht dat deze weer binnenkomen op 10,0 procent. Daarmee ligt de gemiddelde inflatie in Europa lager dan in Nederland, waar we helaas te maken hebben met een inflatie van ruim 14 procent. Geen goede zaak, maar wellicht zet het mensen aan het denken over de kracht en absolute schaarste van Bitcoin.
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
