De afwijzing van de president van een COVID-19 hulprekening van $1.9 biljoen (€1.6 biljoen) zal effect hebben op de Bitcoin, omdat de geldprinters weer in actie lijken te komen.
Biden wijst voorstel af
De Amerikaanse president Joe Biden heeft een Republikeins voorstel voor een COVID-19-wetsvoorstel afgewezen. Hiervoor zou $618 miljard dollar (circa €575 miljard) zijn toegewezen aan Amerikaanse huishoudens en bedrijven die het moeilijk hebben gehad in het laatste jaar. De genomen COVID-maatregelen hebben sommige bedrijven dan ook hard getroffen, die vaak wel met de kosten opgezadeld zaten maar niet met de inkomsten, of slechts met een (klein) deel hiervan.
Biden en de nieuw aangestelde minister van Financiën, Janet Yellen, verwierpen het voorstel echter. Het bedrag ligt net onder de omvang van de volledige marktkapitalisatie van de Bitcoin (BTC). Het voorstel werd naar verluidt verworpen omdat het bedrag onvoldoende zou zijn om de economie te stimuleren te midden van de aanhoudende pandemie.
De democraten stemden op 2 januari in de Amerikaanse Senaat om Biden’s wetsvoorstel door te voeren. Hierdoor werd het door de GOP voorgestelde bedrag meer dan verdrievoudigd tot $1.9 biljoen (€1.6 biljoen). Volgens senaatsleider Chuck Schumer zou een lager bedrag gewoon niet helpen om de economie te verbeteren gedurende de aanhoudende crisis. Verwijzend naar het oorspronkelijke voorstel van $618 miljard (circa €575 miljard) van de GOP, zei Schumer:
“Als we zo’n klein pakket zouden maken, zouden we jarenlang in de COVID-crisis blijven zitten.”
Op dezelfde dag nam de House of Representatives een stemming over de heronderhandeling van de noodsituatie. De democraten wonnen 216-210, zonder dat de republikeinen hun steun beloofden aan de democraten.
Geïnteresseerd in het leverage traden van Bitcoin en andere crypto? Klik hier en maak een account aan op Bybit.
Het drukken van geld door de FED
De Federal Reserve heeft in 2020 meer geld gedrukt dan het land in de eerste twee eeuwen van zijn bestaan had uitgegeven. De totale Amerikaanse schuld staat momenteel op $28 biljoen (circa €23 biljoen). Dat betekent dat het land een schuldquote van meer dan 130% heeft, de hoogste in zijn geschiedenis.
Sommigen beweren dat de gelddrukpraktijken van de Fed uiteindelijk ten goede komen aan de Bitcoin. Dit komt door de angst, onzekerheid en twijfel die ontstaan over de Amerikaanse dollar. Mede-oprichter en CEO van de Gemini crypto exchange, Tyler Winklevoss, heeft deze mening eerder al uitgesproken. Hij zegt dat de Fed de Bitcoin voorbereidt op een bull run, elke keer dat het meer geld afdrukt.
Maar zelfs een bull run is misschien niet zo bullish als het lijkt. Het aantal dollars dat in 2020 werd gecreëerd, was gelijk aan bijna een vijfde van alle dollars die ooit zijn gedrukt. Deze inflatie berooft de Bitcoin en andere bijbehorende crypto valuta’s van zijn koopkracht, aangezien ze nog steeds worden gewaardeerd ten opzichte van de Amerikaanse dollar.
Biden’s voorstel voor een hulppakket vertegenwoordigt een aanzienlijke verlaging van het aanvankelijke bedrag van $3 biljoen (€2.5 biljoen) dat hij begin januari voorstelde. Of dergelijke inspanningen om de economie te stimuleren de prijs van de Bitcoin zullen verhogen, is grotendeels speculatie Echter is het het waard te melden dat de waarde van de coin met 700% is gestegen sinds het begin van de COVID-19-pandemie.
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Hongarije draait cryptoverbod terug na vertrek van Orban
Hongarije schrapt de strafbaarstelling van cryptohandel, een ommekeer ten opzichte van de strenge regels onder Viktor Orban.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
