Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €10
Welkomstbonus!
Onlangs vond er een grootschalige hack plaats bij het sociale netwerk van Twitter. Hackers konden gedurende deze hack toegang krijgen tot de admin tools van het bedrijf, waarmee het veel schade kon aandienen. Nu is Binance’s CEO van mening dat de hack voor crypto, op het einde netto positief was.
Dit maakt de CEO bekend via een reeks van Tweets op Twitter. Hierin werd duidelijk dat de CEO van Binance, Changpeng Zhao, ofwel CZ afgekort, vond dat dit een enorme advertentiecampagne was voor Bitcoin (BTC). Dit vond hij omdat een aantal enorm populaire accounts gehackt waren om een Tweet te plaatsen over cryptocurrency.
Hiernaast vond CZ dat het incident dat helaas heeft moeten plaatsvinden wel zou hebben geholpen om het publiek te informeren over het niet vallen voor online oplichting. Dit is zelfs wanneer iemands idool om bijvoorbeeld donaties vraagt die gebruikers zelf moeten verifiëren voordat ze geld daarheen sturen. CZ merkte verder nog op dat verhalen over dat Bitcoin gehacked was, of dat iedereen opgelicht werd door deze promotie erg misleidend was.
Looking on the positive side, I believe this unfortunate incident is a net positive for crypto. It raises awareness for the need for stronger security on internet platforms, something we, the industry players, have been asking for for a while.
— CZ Binance (@cz_binance) July 17, 2020
CZ wees op het feit dat Twitter zelf gehackt was, in plaats van de losse accounts. Het incident belicht volgens CZ dan ook een groter probleem: de toenemende acceptatie van cryptocurrencies verplicht de bestaande sociale- en internetplatforms om hun beveiliging te vernieuwen. Waar dergelijke platforms als Twitter vroeger voornamelijk gebruikt werd voor selfies en eenvoudige berichten, wordt het vandaag de dag ook gebruikt om waarde over te dragen.
Dit is vandaag de dag dan ook nog steeds een probleem: dit type platforms is niet gebouwd om veilig om te gaan met cryptocurrencies. Twitter is hierbij ook zeker niet het enige platform, maar wel de grootste. Dergelijke scams vinden echter ook plaats op platforms als Facebook en YouTube, waarbij het bij de laatste helaas steeds vaker voorkomt.
De beveiliging bij een aantal van deze platforms zou echter nog kunnen worden verbeterd. Zo kan niet bij ieder platform gekozen worden voor 2-factor-authenticatie, terwijl dit al meerdere jaren wordt ingezet in andere branches. Volgens CZ doet Google de beveiliging van hun platform het beste, alhoewel daar ook reclame wordt gemaakt voor (crypto) scams.
Zo worden er in de reclames voor de video’s regelmatig reclame gemaakt voor een frauduleus project, waardoor de kwaadwilligen op een enorm simpele wijze toegang krijgen tot een enorm publiek.
Dergelijke platforms zouden volgens CZ snel moeten overstappen op een zero-trust beveiligingsarchitectuur. Binnen deze architectuur kunnen bijvoorbeeld gehackte werknemers geen accountovernames doen, zoals nu wel het geval was bij Twitter. Of dit daadwerkelijk ook gaat gebeuren, en zo ja wanneer, is echter nog niet bekend.