De Verenigde Staten kampen met een gigantische schuldenberg. Met de hoge rente op het moment brengt dit extra problemen met zich mee. Maar volgens vermogensbeheerder VanEck is er een innovatieve oplossing om de drukt op de schatkist te verminderen. Het opvallende? Er komt Bitcoin (BTC) bij kijken.
BTC-obligaties
Tijdens de Strategic Bitcoin Reserve Summit 2025 pitchte Matthew Sigel, hoofd onderzoek bij VanEck, een verrassend voorstel: Amerikaanse staatsobligaties die deels worden ondersteund door Bitcoin. Hij noemt deze ook wel ‘BitBonds’.
Deze zogenaamde BitBonds zouden bestaan uit 90% de traditionele schuldpapieren die we kennen en 10% blootstelling aan Bitcoin. Het doel? Het herfinancieren van maar liefst $14 biljoen aan staatsschuld die de komende drie jaar afloopt. En het bijzondere is: zelfs als Bitcoin volledig waardeloos wordt, zouden deze obligaties de Amerikaanse overheid alsnog miljarden aan rente kunnen besparen.
Hoe werkt het precies?
Sigel rekende het voor: bij een uitgifte met een lage couponrente (bijvoorbeeld 1 of 2%) bespaart de overheid al ten opzichte van de huidige marktrente van 4%. Investeerders ontvangen bij deze constructie tot 4,5% rendement en profiteren van eventuele BTC winst bovenop dat percentage. Gaat de Bitcoin koers door het dak? Dan verdelen de belegger en de overheid de extra opbrengst in een 50/50 verhouding.
Volgens Sigel is het moment ideaal. De rente is historisch hoog, investeerders zijn op zoek naar inflatiebescherming, en Bitcoin is steeds meer geaccepteerd als hedge tegen valutarisico’s. BitBonds en BTC zouden daarmee een slimme combinatie vormen: aantrekkelijk voor beleggers en voordelig voor de staatsschatkist.
Het idee is niet volledig nieuw. Het Bitcoin Policy Institute kwam eerder al met een vergelijkbaar voorstel, dat naar schatting $70 miljard aan jaarlijkse rentebesparing kon opleveren. Maar nu het pro-crypto beleid van president Trump meer tractie krijgt, lijken BitBonds en Bitcoin ineens een serieuze kanshebber op het politieke toneel.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Heeft Bitcoin de bodem bereikt? Analisten zien nog één laatste tik
Volgens CryptoQuant ontbreekt er nog één ding voor herstel: kopers. Zij kijken naar een specifiek niveau waar Bitcoin een bodem kan vinden.
Morgan Stanley: dit is het echte obstakel voor Bitcoin op Wall Street
Volgens topvrouw Amy Oldenburg ligt de rem op Bitcoin-adoptie niet bij het aanbod, maar bij een hardnekkig gebrek aan kennis.
Bitcoin koers veert op, maar Newsbit analist waarschuwt voor een valstrik
Bitcoin nadert cruciale weerstand rond 65.000 dollar. Newsbit analist Juffermans verwacht een onrustige week en waarschuwt voor BTC.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
