Volgens Arthur Hayes, oprichter van BitMEX en invloedrijke stem in de cryptowereld, zit Bitcoin (BTC) momenteel in een fase waarin de koers minder sterk daalt dan de liquiditeit van Amerikaanse dollars in het financiële systeem. Dat is volgens hem een teken dat de bodem dichterbij komt. Al waarschuwt hij beleggers wel om geduld te bewaren.
Hayes: Eerst moet Wall Street nog instorten
In een recente post op X schrijft Hayes over Bitcoin: “De bodem is nabij, maar wees geduldig voordat je all-in gaat.” De BitMEX-oprichter benadrukt dat een echte bodem pas bereikt wordt als er een bredere paniek uitbreekt op de traditionele markten.
“Wacht tot ook de Amerikaanse aandelenmarkt onderuit gaat,” stelt hij. Vooral technologieaandelen, en dan met name AI-gerelateerde bedrijven, moeten volgens Hayes nog fors corrigeren. Als dat gebeurt, is het goed mogelijk dat de bodem wordt bereikt. In dat scenario zal de Federal Reserve (Fed) waarschijnlijk opnieuw moeten ingrijpen, bijvoorbeeld door de rente te verlagen. Dat zou nieuwe liquiditeit in het financiële systeem pompen, iets wat historisch gezien vaak positief uitpakt voor crypto.
Overigens kwam de markt vandaag even tot leven doordat een renteverlaging plots een stuk waarschijnlijker lijkt dan gedacht. John Williams van de Federal Reserve suggereerde onverwacht dat een verlaging in december op tafel ligt. Dat verraste beleggers en zorgde voor optimisme op Wall Street, waar de aandelenkoersen direct hoger openden. Ook cryptomunten lieten een kleine opleving zien. Terwijl de futuresmarkt enkele dagen geleden nog uitging van slechts 30 procent kans op een renteverlaging, is dat inmiddels opgelopen tot 75,5 procent.
Arthur Hayes dumpt miljoenen aan Ethereum en altcoins
Eerder deze week verplaatste Hayes voor miljoenen dollars aan Ethereum (ETH) richting beurzen, een signaal dat vaak duidt op verkoop. Daarnaast dumpte hij voor ongeveer 2,4 miljoen dollar aan altcoins, waaronder Ethena, Lido, Aave en Uniswap.
De timing viel samen met toenemende zorgen over het einde van de bullmarkt. Bitcoin zakte namelijk onder het 50-weeks voortschrijdend gemiddelde, een niveau dat historisch vaak de start van een langere neerwaartse trend markeert. Dat bearish scenario lijkt zich vooralsnog te ontvouwen: over de afgelopen week daalde BTC met 12,3 procent.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
