Bitcoin (BTC) wordt vaak gezien als ‘digitaal goud’. Maar helemaal correct is dit niet. Er is namelijk echt digitaal goud: getokeniseerd goud. Dit zijn tokens die gedekt worden door fysiek goud en de waarde van goud volgen. Hoewel de markt hiervoor nog klein is, groeit deze snel, en Bitcoin zou er op termijn een serieuze concurrent bij kunnen krijgen.
Goud krijgt digitale dimensie
De markt voor getokeniseerd goud is door een nieuwe grens gebroken. Projecten zoals Tether Gold (XAUT) en SmartGold hebben samen een marktkapitalisatie van meer dan 3 miljard dollar bereikt. Daarmee laait opnieuw de discussie op over de vraag welke asset zich terecht het predicaat ‘digitaal goud’ mag toe-eigenen: Bitcoin of getokeniseerd goud.
De tokenisatie van fysiek goud maakt een sterke opmars. Waar het jaren geleden nog als experiment werd gezien, zetten gevestigde partijen nu concrete stappen. Het Japanse fintechbedrijf UNBANKED bracht via dochteronderneming Kinka goudgedekte tokens uit op de blockchain van Cardano (ADA).
Ook in de Verenigde Staten groeit de belangstelling. BioSig Technologies en Streamex Exchange Corporation haalden in juli 1,1 miljard dollar op voor een goudgedekt treasury-platform op Solana (SOL). De samenwerking, onder leiding van Cantor Fitzgerald, Needham & Co. en CIBC, moet grondstoffenhandel via blockchaintechnologie gaan faciliteren.
Daarnaast werkt Tether, de uitgever van stablecoin USDT, samen met Antalpha aan een digitale-asset-treasury, ondersteund door goudreserves in Zwitserland. Volgens marktbronnen gaat het om een bedrag van circa 200 miljoen dollar. SmartGold kondigde op zijn beurt plannen aan om via Chintai Nexus tot 1,6 miljard dollar aan goud uit Amerikaanse pensioenfondsen te tokeniseren.
Nieuwe fase in het ‘digitale goud’-debat
De groei van goudtokens verdeelt de markt. Voorstanders, zoals econoom Peter Schiff, stellen dat goudtokens superieur zijn aan Bitcoin omdat ze fysieke dekking combineren met blockchainfunctionaliteit. “Goudtokens maken stablecoins overbodig,” aldus Schiff.
Aan de andere kant benadrukken Bitcoin-analisten dat BTC juist kracht put uit zijn neutrale en gedecentraliseerde karakter. Erik Voorhees, oprichter van Venice AI, verwoordt het zo:
“Tokenized goud blijft afhankelijk van een bewaarder. Bitcoin schafte dat risico juist af; dát was de echte innovatie.”
Ondertussen profiteert Ethereum (ETH) het meest van deze tokenisatietrend. Ruim 2,7 miljard dollar aan getokeniseerd goud bevindt zich momenteel op het Ethereum-netwerk. Tether Gold (XAUT) is met een marktkapitalisatie van meer dan 1,5 miljard dollar de grootste goudtoken.
De strijd tussen fysieke en digitale schaarste lijkt daarmee een nieuw hoofdstuk in te gaan. Terwijl Bitcoin blijft staan voor digitale onafhankelijkheid, brengen goudtokens eeuwenoude waarde naar de blockchain.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
