Crypto-geldschieter Voyager Digital Holdings heeft woensdag zijnn faillissement aangevraagd. De blootstelling aan hedgefonds Three Arrows Capital zorgde voor te grote financiële problemen.
Na 3AC nu ook Voyager Digital failliet
Volgens de rechtbank heeft het bedrijf een Chapter 11-faillissement aangevraagd in het zuidelijke district van New York. De geschatte activa van het bedrijf bedragen meer dan $1 miljard en het heeft meer dan 100.000 schuldeisers. Het bericht komt kort nadat het bedrijf opnames op zijn platform opschortte.
Voyager had een enorme blootstelling aan Three Arrows Capital (3AC), dat ook in onderhandeling is over een faillissement. Three Arrows was onlangs in gebreke gebleven bij een lening van $660 miljoen van Voyager, wat waarschijnlijk ook achter de recente aanvraag ligt.
Faillissement gaat voor problemen zorgen
De prijzen van Bitcoin en Ethereum daalden als reactie op de faillissementsaanvraag van Voyager, waarbij BTC terugviel tot onder de $20.000. De indiening betekent waarschijnlijk meer druk op de cryptomarkten. Een groot deel van de activa van Voyager zal namelijk worden geliquideerd om zijn debiteuren terug te betalen.
Momenteel lijkt het erop dat Alameda Research de grootste schuldeiser van Voyager is, nadat de handelsdesk een kredietlimiet van $500 miljoen aan de cryptogeldschieter had gegeven.
Het faillissement zet mogelijk ook de financiën van Alameda onder druk, wat op zijn beurt een rimpeleffect kan hebben op de cryptomarkten. Alameda is opgericht door FTX-CEO Sam Bankman-Fried. FTX heeft ook geprobeerd andere cryptobedrijven in penibele situaties te redden, waaronder BlockFi.
Meer en meer slachtoffers
Voyager is slechts het laatste slachtoffer van de crypto-bearmarkt. In juni schortte geldschieter Celsius als eerste de opnames op. Dit werd gevolgd door Three Arrows Capital en verschillende andere exchanges die een ernstig gebrek aan geld aangaven.
Deze cascade van insolventies komt omdat cryptomarkten dit jaar een waardedaling van meer dan 60% hebben geregistreerd. Dit stelde verschillende spelers met een overmatige hefboomwerking bloot aan margestortingen, die ze niet konden waarmaken vanwege dalende cryptoprijzen.
Voyager, Three Arrows en BlockFi hebben veel kritiek gekregen over het faciliteren van leningen met een hoog risico, met uitzicht op weinig herstel in de bearmarkt.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
