Jamie Dimon, de flamboyante CEO van het grote JPMorgan, geeft in een verhoor met Amerikaanse wetgevers zijn ongezouten mening over crypto. “Crypto tokens die zichzelf als valuta identificeren, zoals Bitcoin, zijn decentrale piramidespellen”, aldus een duidelijke Jamie Dimon.
Niet alles is troep
Dimon werd tijdens het verhoor gevraagd waarom hij niet actiever aanwezig is in de crypto-wereld. Zijn reactie is in grote lijnen dat hij enorm sceptisch is over de lange termijn waarde van alle projecten. Toch ziet hij waarde in blockchain, decentralized finance (DeFi), ledgers, smart contracts en “tokens die iets doen”, om vervolgens tokens die zich identificeren als geld, waaronder Bitcoin, compleet af te branden.
Over de nieuwe wet voor stablecoins in de Verenigde Staten heeft Dimon weinig te zeggen. Hij gelooft dat er niets mis is met stablecoins die op een goede manier op de markt gebracht worden. Dat wil zeggen, met dezelfde wetgeving waar zogenaamde geldmarktfondsen aan onderworpen zijn.
Lange tijd geleden omschreef Dimon Bitcoin nog als “oplichterij” en daarna heeft hij vaak gezegd persoonlijk niet te willen investeren in de sector. Al is hij daarna iets positiever over crypto geworden, met name over de potentie om internationale betalingen goedkoper te maken.
JPMorgen luistert niet altijd
Ondanks de harde mening van Jamie Dimon is JPMorgan stappen aan het zetten in de crypto-wereld. In oktober 2020 lanceerde het bijvoorbeeld zijn eigen in-huis stablecoin, de JPM Coin. Dit markeerde de eerste cryptocurrency die gedekt is door een Amerikaanse bank, met als doel om de efficiëntie van settlement te verhogen. Een munt die vooral gericht is op transactiesnelheid en transactiekosten voor het fiatsysteem.
Eén week na het uitrollen van de munt lanceerde de bank een nieuwe afdeling met een volledige focus op blockchain technologie genaamd Onyx. Sindsdien is het Onyx-platform gebruikt door een grote groep institutionele klanten voor wereldwijde betalingen.
JPMorgan werd ook de eerste bank in de Metaverse, nadat het zijn eigen virtuele lounge opende in Decentraland in februari van dit jaar. Deze beslissing volgde op een rapport dat de potentiële waarde van de Metaverse 1 biljoen dollar is. Jamie Dimon zegt dan wel weinig te zien in crypto, maar daar handelt zijn bank niet naar.
Blockchain-experts bekritiseren Britse sancties tegen cryptobeurs HTX
De discussie ontstond nadat het Verenigd Koninkrijk op 26 mei sancties oplegde aan Huobi Global S.A., het Panamese bedrijf achter HTX.
Meer dan 200 crypto-bedrijven voeren druk op: cruciale Amerikaanse wet nadert
Banken vrezen dat stablecoins met rente of rendement spaargeld kunnen wegtrekken uit het traditionele financiële systeem.
EU onderzoekt extra vermogensbelasting bovenop nationale heffing
Europese Commissie onderzoekt vermogensbelasting en exit taxes. Een nieuw rapport zorgt voor discussie over toekomstige belastingen in Europa.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
