Jamie Dimon, de flamboyante CEO van het grote JPMorgan, geeft in een verhoor met Amerikaanse wetgevers zijn ongezouten mening over crypto. “Crypto tokens die zichzelf als valuta identificeren, zoals Bitcoin, zijn decentrale piramidespellen”, aldus een duidelijke Jamie Dimon.
Niet alles is troep
Dimon werd tijdens het verhoor gevraagd waarom hij niet actiever aanwezig is in de crypto-wereld. Zijn reactie is in grote lijnen dat hij enorm sceptisch is over de lange termijn waarde van alle projecten. Toch ziet hij waarde in blockchain, decentralized finance (DeFi), ledgers, smart contracts en “tokens die iets doen”, om vervolgens tokens die zich identificeren als geld, waaronder Bitcoin, compleet af te branden.
Over de nieuwe wet voor stablecoins in de Verenigde Staten heeft Dimon weinig te zeggen. Hij gelooft dat er niets mis is met stablecoins die op een goede manier op de markt gebracht worden. Dat wil zeggen, met dezelfde wetgeving waar zogenaamde geldmarktfondsen aan onderworpen zijn.
Lange tijd geleden omschreef Dimon Bitcoin nog als “oplichterij” en daarna heeft hij vaak gezegd persoonlijk niet te willen investeren in de sector. Al is hij daarna iets positiever over crypto geworden, met name over de potentie om internationale betalingen goedkoper te maken.
JPMorgen luistert niet altijd
Ondanks de harde mening van Jamie Dimon is JPMorgan stappen aan het zetten in de crypto-wereld. In oktober 2020 lanceerde het bijvoorbeeld zijn eigen in-huis stablecoin, de JPM Coin. Dit markeerde de eerste cryptocurrency die gedekt is door een Amerikaanse bank, met als doel om de efficiëntie van settlement te verhogen. Een munt die vooral gericht is op transactiesnelheid en transactiekosten voor het fiatsysteem.
Eén week na het uitrollen van de munt lanceerde de bank een nieuwe afdeling met een volledige focus op blockchain technologie genaamd Onyx. Sindsdien is het Onyx-platform gebruikt door een grote groep institutionele klanten voor wereldwijde betalingen.
JPMorgan werd ook de eerste bank in de Metaverse, nadat het zijn eigen virtuele lounge opende in Decentraland in februari van dit jaar. Deze beslissing volgde op een rapport dat de potentiële waarde van de Metaverse 1 biljoen dollar is. Jamie Dimon zegt dan wel weinig te zien in crypto, maar daar handelt zijn bank niet naar.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
