De CEO en mede-oprichter van het grote Coinbase, Brian Armstrong, gelooft dat het verbieden van crypto-staking in de Verenigde Staten een “verschrikkelijke” fout zou zijn. Die uitspraken deed Armstrong op 9 februari op Twitter en zijn inmiddels al miljoenen keren bekeken. Armstrong voelde zich gedwongen om te reageren nadat hij geruchten hoorde over een mogelijk verbod vanuit de Securities and Exchange Commission (SEC).
Waar komen de geruchten vandaan?
Waar de geruchten precies vandaan komen wilde Armstrong niet delen. Wel is het volgens hem van belang dat wetgevers zien dat staking een gigantisch belangrijke innovatie voor de sector is. “Staking brengt veel positieve verbeteringen naar de industrie, waaronder schaalbaarheid, een toename van de veiligheid en een afname van de klimaatafdruk,” zo voegt hij toe.
In zijn verhaal refereert Armstrong ook naar een blogpost van 5 oktober van crypto-investeringsfirma Paradigm, waarin zij beargumenteren dat de overstap van Ethereum naar Proof-of-Stake de token niet tot effect omdoopt.
We spreken binnen de financiële wetgeving van een effect als er een zekere winstverwachting aan een financieel object hangt, die voornamelijk het gevolg is van het werk van de uitgevende partij. Er moet dus een soort bedrijf achterzitten die voor de winst zorgt. In het geval van een aandeel is er bijvoorbeeld sprake van die relatie.
Gebrek aan duidelijkheid
Ook gaf Armstrong weer af op het gebrek aan duidelijke wetgeving in de Verenigde Staten. Vanwege dat gebrek kiezen veel bedrijven ervoor om naar plekken als de Bahamas af te reizen, waar de wetgever vervolgens niets meer te zeggen heeft over deze partijen. Juist dat is volgens Armstrong een gevaarlijke ontwikkeling, die bijna volledig het gevolg is van de onduidelijkheid die heerst in de Verenigde Staten.
Ook over staking op gecentraliseerde beursplatforms is momenteel een hoop onduidelijkheid. Er zijn mensen die beargumenteren dat deze producten ook kwalificeren als een effect. Dat kan weleens grote gevolgen hebben voor de mogelijkheden om te staken op beursplatforms als Coinbase, Kraken en Binance. Voordat daar echter duidelijkheid over is, zijn we waarschijnlijk weer jaren verder.
Amerikaanse cryptosector wil einde aan omstreden belastingregel
De organisaties stellen dat het voorstel een werkbare oplossing biedt voor een probleem waar de cryptosector al jaren tegenaan loopt.
Bitcoin miner Hut 8 betaalt miljoenen na omstreden fusie, rechtszaak nadert einde
Bitcoinminingbedrijf Hut 8 heeft een schikking van 2,35 miljoen dollar getroffen in een rechtszaak over de fusie met U.S. Bitcoin Corp.
Zuid-Korea straft cryptobeurs Bithumb na delen van klantgegevens
De Zuid-Koreaanse cryptobeurs Bithumb heeft een boete van 210 miljoen won gekregen van de nationale privacytoezichthouder.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
