De lang verwachte Amerikaanse cryptowet kan opnieuw vertraging oplopen. Cryptobeurs Coinbase weigert de nieuwste versie van de Clarity Act te steunen. De beurs meldde eerder deze week aan de Senaat dat het voorstel niet door de beugel kan. De onenigheid draait wederom om het hete hangijzer: yield op stablecoins.
Coinbase trekt opnieuw aan de noodrem
Punchbowl News bracht gisteren naar buiten dat Coinbase “significancte zorgen” heeft gedeeld over de nieuwste bepalingen rond stablecoin-yield. Het nieuwsmedium baseert zich op vier bronnen die bekend zijn met de gesprekken.
Die bepalingen kwamen voort uit een compromisvoorstel van senatoren Thom Tillis en Angela Alsobrooks. Het plan zou cryptobeurzen verbieden om beloningen uit te keren op stablecoin-tegoeden en de mogelijkheden om die beloningen te berekenen verder beperken.
Vorige week lekte de concrete wettekst uit en die bleek een stuk strenger dan het akkoord deed vermoeden. Het aandeel van Circle, de uitgever van USDC, crashte bijna 20 procent in korte tijd en ook Coinbase verloor ruim 9 procent. Nu blijkt dat Coinbase zich ook formeel tegen deze bijgestelde versie keert.
Yield op stablecoins is vergelijkbaar met rente op een spaarrekening. Gebruikers ontvangen een kleine vergoeding voor het aanhouden van digitale dollars zoals USDC en USDT. Voor Coinbase is dat geen klein bier: het bedrijf haalde in 2025 al 1,35 miljard dollar aan stablecoin-inkomsten binnen, grotendeels via de samenwerking met USDC-uitgever Circle.
Lange aanloop vol botsingen
De Clarity Act werd vorig jaar juli goedgekeurd door het Huis van Afgevaardigden. Daarna was het de beurt aan de Senaat. De Banking Committee bereidde een eerste behandeling voor in januari, maar die ging op het laatste moment niet door.
De volledige naam is de Digital Asset Market Clarity Act. De wet bepaalt welke cryptomunten als effecten gelden en welke als grondstoffen, en verdeelt het toezicht tussen de Securities and Exchange Commission (SEC), de beurswaakhond, en de Commodity Futures Trading Commission (CFTC), de grondstoffentoezichthouder. Het is de eerste Amerikaanse wet die probeert een allesomvattend regelgevend kader neer te zetten voor de cryptosector.
Als grootste cryptobeurs van de Verenigde Staten heeft het bedrijf enorme invloed op het wetgevingsproces. De steun van grote marktpartijen wordt in Washington gezien als cruciaal voor het draagvlak van cryptowetgeving. En precies die steun trok Coinbase in januari in. CEO Brian Armstrong stelde toen dat banken lobbyen om concurrentie vanuit crypto te smoren.
Dat was het startschot van een maandenlange strijd. Banken vrezen dat yield op stablecoins een vlucht van spaargeld uit het traditionele systeem veroorzaakt, waardoor kredietverlening onder druk komt. De cryptosector ziet juist kansen voor klanten en instellingen.
Het Witte Huis probeerde de boel te lijmen met meerdere besloten bijeenkomsten. In februari kwamen beide kampen bij elkaar, maar de bankenlobby kwam niet om te onderhandelen. Zij deelden juist een verlanglijstje met restricties. De kloof bleef gapen.
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
