Charles Schwab heeft eindelijk zijn cryptodeuren geopend. De Amerikaanse beursgigant, met zo’n 12 biljoen dollar onder beheer, heeft de eerste klanten toegelaten tot zijn nieuwe handelsplatform Schwab Crypto. Daarmee betreedt een van de grootste namen van Wall Street officieel het speelveld van namen als Coinbase en Robinhood.
Eerste klanten mogen los
Schwab maakte het nieuws gisteren bekend op X. Een eerste lichting klanten kan vanaf nu rechtstreeks Bitcoin (BTC) en Ethereum (ETH) kopen en verkopen via het platform.
De broker rekent 0,75 procent per transactie. De dienst is beschikbaar in alle Amerikaanse staten, behalve in New York en Louisiana. Niet alle klanten komen meteen in aanmerking, want de uitrol gebeurt in fases.
Klanten krijgen een aparte crypto-rekening bij Schwab. Charles Schwab Premier Bank treedt op als bewaarder van de munten. Voor de uitvoering van transacties en de zogenoemde sub-bewaring werkt Schwab samen met blockchain-infrastructuurspeler Paxos.
Charles Schwab is een van de grootste brokers ter wereld dat eind maart 39,1 miljoen actieve klantrekeningen telde en 11,77 biljoen dollar aan klantvermogen.
Tot nu toe konden klanten alleen indirect blootstelling krijgen via beursgenoteerde fondsen (ETF’s) of futures. Nu kunnen ze de echte munten kopen in een vertrouwde omgeving, zonder zich te hoeven aanmelden bij een aparte cryptobeurs.
Schwab-klanten houden volgens analisten al zo’n 20 procent van alle Amerikaanse crypto-ETF’s in handen. Die enorme vraag stroomde tot dusver weg naar partijen als Coinbase. Met deze lancering probeert Schwab dat geld binnen de eigen muren te houden.
Cryptobeurzen ‘zouden bang moeten zijn’
Schwab is niet de enige zwaargewicht die de cryptohandel binnenstapt. De grote jongens van Wall Street duwen elkaar inmiddels opzij voor een plek aan tafel.
Sinds vorige week laat Morgan Stanley klanten direct handelen in crypto via E*Trade, het brokerage-platform dat 8,6 miljoen gebruikers bedient. De bank pakt het slim aan en rekent slechts 0,5 procent per transactie. Naast Bitcoin en Ethereum kunnen klanten ook Solana (SOL) kopen en verkopen.
Fidelity loopt al jaren voorop onder de traditionele partijen. De vermogensbeheerder begon in 2013 met crypto en lanceerde in 2023 een eigen handelsapp. De vergoeding ligt daar rond de 1 procent per trade. In februari kreeg Fidelity bovendien groen licht van de Amerikaanse bankentoezichthouder OCC voor cryptobewaring vanuit de bank zelf.
ETF-analist Eric Balchunas van Bloomberg ziet een felle prijzenoorlog aankomen. “Als ik Schwab een beetje ken, laten ze dit waarschijnlijk niet zo. Anderen zullen waarschijnlijk ook ondersnijden. Tegen de tijd dat het stof is neergedaald, wordt het spotgoedkoop om overal crypto te verhandelen”, schreef hij op X.
Volgens Balchunas is dat precies waarom de traditionele financiële wereld geen grapje is en cryptobeurzen “bang zouden moeten zijn”.
Toch zet hij er meteen een kanttekening bij. Wie via dezelfde brokers een Bitcoin-ETF koopt, betaalt namelijk slechts 0,02 procent aan jaarlijkse kosten. Maar het grote verschil is dat je dan niet de munten daadwerkelijk bezit. Bovendien ben je dan gebonden aan de vaste handelstijden van de beurs.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
