Het Amerikaanse Ministerie van Justitie heeft vandaag aangekondigd dat het $1 miljard aan Bitcoin in beslag heeft genomen. Het was gekoppeld aan de darkweb-marktplaats Silk Road. Het ministerie klaagt Silk Road aan voor het witwassen van het geld, meldde Bloomberg.
Silk Road aangeklaagd
De fondsen zijn dinsdag verplaatst van de cryptocurrency-wallet die de 69.370 Bitcoin vasthield. Dit is de eerste keer dat deze fondsen zijn verplaatst sinds 2015.
Blockchain-onderzoeksbureaus koppelden de munten aan Silk Road. Silk Road is een enorme darkweb-marktplaats die in 2013 door de FBI werd gesloten. De FBI nam toen blijkbaar het geld van een anonieme hacker in beslag. Onderzoekers geloven dat deze wallet het op drie na grootste Bitcoin-saldo bevatte.
Hoe kan dit geld verplaatst zijn?
Hackers probeerden al jaren toegang te krijgen tot het geld in de wallet. Ze deden dit met behulp van een bestand dat zogenaamd zijn private keys bevatte en dat ongeveer een jaar geleden online begon te circuleren. Het kan zijn dat iemand erin is geslaagd het geld te hacken. Ook kan het zijn dat de oorspronkelijke eigenaar van de wallet het geld heeft verplaatst. Volgens sommigen is dit Ross Ulbricht, de maker van Silk Road die momenteel een levenslange gevangenisstraf uitzit.
Mede-oprichter van blockchain-firma Elliptic zei gisteren het onderstaande in een blogpost:
“De verplaatsing van deze Bitcoins, die nu ongeveer $955 miljoen waard zijn, kan Ulbricht vertegenwoordigen of een Silk Road-verkoper die hun geld verplaatst. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat Ulbricht in staat zou zijn om een Bitcoin-transactie vanuit de gevangenis uit te voeren. Het alternatief is dat het gecodeerde walletbestand echt bestaat en dat daarmee het wachtwoord is gekraakt. Dit zou ook de verplaatsing van de Bitcoins hebben kunnen veroorzaakt.”
Een rapport van CBS San Francisco zei dat het geld was “gehackt van Silk Road”. Het is echter onduidelijk door wie of in welke hoedanigheid.
Bitcoin veert op boven 61.000 dollar na $1,6 miljard aan liquidaties
De Bitcoin koers veert terug boven 61.000 dollar na een korte duik onder de 60.000. Een sterk banenrapport joeg de markten omlaag.
Strateeg van Charles Schwab denkt dat 60.000 dollar de bodem was voor Bitcoin
Bitcoin balanceert boven 60.000 dollar terwijl paniek toeneemt. Charles Schwab ziet juist aanwijzingen dat de bearmarkt bijna eindigt.
Grayscale: Bitcoin heeft andere kopers nodig voor ‘duurzame bodem’
Beursbedrijf Strategy verkocht Bitcoin en de koers tuimelde. Grayscale waarschuwt dat andere kopers nu moeten instappen.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
