metaverse, vr, ar
Blockchain

Deep Dive: Waar staat de Metaverse nu?

De Metaverse hype begon echt vorm te nemen in 2021 toen het grote social media bedrijf van CEO Mark Zuckerberg, Facebook, haar naam omtoverde tot Meta (28 oktober 2021). Als gevolg zagen vele crypto projecten die direct (of indirect) aan de zogeheten “Metaverse” gelinkt waren een sterke prijsstijging.

Zo steeg het Metaverse project Decentraland (MANA) van $0,77 op 20 oktober 2021 naar een piek van $5,20 slechts een maand later op 26 november (dit komt neer op een stijging van bijna 600%). Momenteel lijkt de hype al een stuk sterker te zijn afgezwakt, zo is de huidige koers van MANA ongeveer $0,70. Desondanks blijft Meta miljarden dollars pompen in het Metaverse concept, dit roept vragen op.

Waarom investeert Meta zoveel miljarden dollars in de Metaverse, wat is de visie van Mark Zuckerberg en kan de Metaverse haar verwachtingen waarmaken? In deze Deep Dive nemen we een diepere kijk op de huidige staat en toekomst van de Metaverse. 

Wat is de Metaverse precies?

De metaverse wordt door Mark Zuckerberg gezien als de vervanging van mobiel internet. Volgens hem zullen de online ervaringen van mensen dankzij de metaverse niet langer passief zijn. Volgens Zuckerberg zullen nieuwe technologieën in essentie mensen met elkaar verbinden via de online ervaring van de toekomst. Online toegang zal uiteindelijk gelijk staan ​​aan het betreden van een andere realiteit in de metaverse van Facebook.

Op deze locatie kunnen mensen vergaderen op hun werkplek en daarna direct exotische of spannende activiteiten vervullen in de digitale wereld. Naast de visie van Meta zijn er vele andere bedrijven al actief in de Metaverse Virtual reality en augmented reality zijn beide belangrijke features van de Metaverse, maar wat zijn VR en AR precies?

Huidige Metaverse landschap
Figuur 1: Huidige Metaverse landschap – Bron: InfluencerMarketingHub

Wat is AR en VR

Bijna iedereen met een smartphone kan toegang krijgen tot augmented reality, waardoor het efficiënter is dan VR als branding- en gamingtool. AR verandert de alledaagse, fysieke wereld in een kleurrijke, visuele wereld door virtuele afbeeldingen en personages te projecteren via de camera of video viewer van een telefoon. Augmented reality voegt alleen maar iets toe aan de real-life ervaring van de gebruiker.

Virtual reality tilt dezelfde componenten naar een ander niveau door een volledig door de computer gegenereerde simulatie van een alternatieve wereld te produceren. Deze meeslepende simulaties kunnen met behulp van speciale apparatuur, zoals computers, sensoren, headsets en handschoenen, bijna elk beeld of elke denkbare plaats voor de speler creëren.

Waarom gelooft Facebook zo sterk in de Metaverse toekomst?

Het is duidelijk dat Facebook veel tijd en moeite investeert in de metaverse (zo zou Meta ondertussen al ongeveer $30 miljard hebben geïnvesteerd in de Metaverse). Maar het is cruciaal om te onthouden dat al dit werk het resultaat is van opzettelijke inspanning. De keuzes van vandaag zullen de toekomst van de Facebook-metaverse vormgeven. Waarom is Facebook daarom zo geïnteresseerd in de metaverse?

In wezen is het een virtuele omgeving waar zeer echte mensen leven die digitale avatars hebben gemaakt. Er bestaat al een realistische weergave van Facebook als platform. De meeste mensen hebben al een Facebook-account en een digitale aanwezigheid op dat platform. Door interactie met andere gebruikers op Facebook heeft een aanzienlijk deel van het gebruikersbestand van het platform in wezen de eerste stap naar de metaverse gezet.

Voorbeelden van Facebook Metaverse

Het is van cruciaal belang om te onthouden dat de metaverse nog in ontwikkeling is. Het heeft zich al ontwikkeld tot een verbazingwekkend, bloeiend universum. Maar in die virtuele wereld gebeuren er elke dag nieuwe dingen. Op dezelfde manier is Facebook net begonnen met de metaverse. Maar zelfs in dit vroege ontwikkelingsstadium biedt de Mark Zuckerberg Metaverse al enkele verbazingwekkende voorbeelden van wat gebruikers kunnen verwachten. Enkele hiervan zijn de meest intrigerende en belangrijke projecten waar Facebook momenteel aan werkt.

  1. Horizon Home & Horizon Worlds
  2. Horizon Works
  3. Horizon Venues
  4. Gaming
  5. Fitness
  6. Education
  7. Presence Platform
  8. Spark AR

On-chain inzichten in Metaverse blockchain projecten

Om beter inzicht te krijgen in de huidige interesse en adoptie van de Metaverse kijken we naar on-chain data van een grote en bekende Metaverse blockchain project genaamd Decentraland, hiermee dient Decentraland als voorbeeld voor de algehele blockchain Metaverse markt. Decentraland is een VR (Virtual Reality) platform dat draait op de Ethereum (ETH) blockchain.

Als gebruiker van Decentraland kun je de wereld van Decentraland betreden en verschillende acties uitvoeren. De wereld is in 3D waar gebruikers in contact kunt komen met verschillende gebruikers en stukken land, voorwerpen of accessoires kunnen creëren en handelen waarmee gebruikers zelfs geld mee kunnen verdienen. Tijdens de hype in 2021  ging dit zelfs zo ver dat stukken land voor grote bedragen werden verkocht in de virtuele wereld. Zo werd in november 2021 een stuk virtueel land verkocht aan een virtueel vastgoed kantoor voor $2,43 miljoen. De virtuele wereld wordt beheerd door de gebruikers and wordt overzien door de non-profit Decentraland Foundation.

In deze sectie kijken we naar verschillende metrieken van het Decentraland netwerk om beter inzicht te krijgen in de adoptie en groei van het netwerk. Zo kijken we naar het aantal actieve adressen op het netwerk en de creatie van nieuwe adressen. Daarnaast kijken we ook naar de verwachte groei van de algehele Virtual Reality en Augmented Reality (AR) markt.

Hoeveelheid tokens in smart contracts

De mate van tokens (en dus vermogen) wat in smart contracts zit geeft inzicht in de overtuigingskracht van de gebruikers. Des te meer gebruikers interesse tonen in het gebruik van de blockchain des te meer tokens ingezet zullen worden in verschillende smart contracts op het betreffende netwerk.

In Figuur 2 is het percentage van het totale aanbod te zien dat in smart contracts zit. Hier valt op dat het percentage de afgelopen 3 jaar constant afneemt. Dit geeft het beeld dat gebruikers in mindere mate het netwerk gebruiken en minder tokens inzetten tijdens het gemiddelde gebruik. Voor Decentraland is het belangrijk om het gebruik te zien stijgen en dit lijkt momenteel tegen te vallen.  

Percentage van tokens dat gelocked zit in Smart Contracts
Figuur 2: Percentage van tokens dat gelocked zit in Smart Contracts – bron: Glassnode

Actieve adressen

Het aantal actieve adressen op een blockchain netwerk geeft inzicht in de adoptie van een netwerk. Actieve adressen zijn belangrijk omdat het laat zien dat gebruikers daadwerkelijk betrokken zijn bij het netwerk en nut zien in de diensten die het netwerk levert. Omdat de blockchain markt (en zo ook de Metaverse markt) veel concurrentie ondervindt is het belangrijk dat projecten blijven groeien en ontwikkelen, daarbij is een groeiende gebruikersbasis ook noodzakelijk.

In Figuur 3 zijn het aantal actieve adressen op het Decentraland netwerk te zien in de afgelopen 5 jaar. Wat direct opvalt is de sterke piek in oktober en november van 2021. Zo steeg de actieve gebruikersbasis in slechts een paar maanden tijd van ongeveer 1.000 dagelijkse actieve gebruikers naar bijna 13.000 actieve gebruikers per dag. Momenteel is dit weer gezakt naar ongeveer 1.000 actieve gebruikers per dag. Ter vergelijking Ethereum heeft momenteel ongeveer 400.000 actieve gebruikers per dag, ruim 400x zoveel als Decentraland terwijl de market cap van Ethereum ongeveer 155x hoger is dan Decentraland.

Aantal actieve adressen op Decentraland
Figuur 3: Aantal actieve adressen op Decentraland – bron: Glassnode

Algehele groei van de Metaverse markt

Om een beter beeld te krijgen van de toekomst van de Metaverse nemen we ook een kijkje in groei projecties van de Augmented Reality markt. In Figuur 4 is een groei projectie te zien van 2019 tot 2024. Hier zien we dat in het afgelopen jaar (2022) naar verwachting ongeveer 1.07 miljard gebruikers direct of indirect actief zijn in de Augmented Reality markt, de groei verwachting is dat dit in 2024 ongeveer 1,73 miljard gebruikers zal bedragen. Dit is een sterke groeivoorspelling en brengt daarom ook begrip in de hype rondom de Metaverse. Of de industrie daadwerkelijk deze groei projecties gaat halen is niet duidelijk, met de huidige onzekerheid in de economie en kritiek op Meta is dat moeilijk te voorspellen.

Groeivoorspelling van de AR (Augmented Reality) markt
Figuur 4: Groeivoorspelling van de AR (Augmented Reality) markt – bron: Statista.com

Conclusie

De Metaverse is een groot begrip geworden en met de inmenging van een miljarden bedrijf zoals Facebook, die haar naam gepast om doopte tot Meta, is de in werkelijkheid stellen van de Metaverse reëler dan ooit. Hoewel veel consumenten al gebruik maken van AR en VR is de markt vanuit on-chain perspectief nog zeer onderontwikkeld. Zo zien we dat op Decentraland de actieve gebruikersbasis sterk is afgenomen sinds de hype in 2021. Daarnaast hebben blockchain netwerken zoals Ethereum ongeveer 400x zoveel actieve gebruikers terwijl de marketcap slechts 155x zoveel is als Decentraland. Het laat zien dat Metaverse projecten nog relatief duur gewaardeerd worden terwijl de adoptie te wensen over laat.

Blockchain nieuws

Team Liquid lanceert toernooiserie met Community Gaming voor Onchain Summer 2024
Storm Partners lanceert nieuwe Web3-innovatie-sandbox “Lightningbox” in Genève
Nigeria blijft bovenaan Google-zoekopdrachten voor “Bitcoin” ondanks hardhandig optreden
Meer nieuws

Meest gelezen

Voormalig Ripple directeur: Dit is wanneer we een gigantische XRP stijging kunnen verwachten
Crypto analist: er komt een gigantische koersbeweging aan voor Bitcoin
Michael van de Poppe: Dit is waarom de crypto koersen dalen