De Digital Currency Group (DCG), het moederbedrijf van onder andere Genesis, Grayscale en CoinDesk, maakt aan zijn aandeelhouders bekend dat het de komende kwartalen geen dividend uitkeert. Dit doet het bedrijf om de liquiditeit aan boord te houden, want er zijn bij sommige bedrijven in de boom wat problemen. Denk bijvoorbeeld aan Genesis dat Bitvavo ongeveer 280 miljoen euro schuldig is.
Versterken van de balans
Uit de aandeelhoudersbrief van 17 januari blijkt dat het bedrijf momenteel gefocust is op het versterken van de balans door het verlagen van de operationele uitgaven en het binnenboord houden van liquiditeit. Daarnaast overweegt DCG sommige assets binnen zijn portfolio te verkopen. Het gros van de problemen van DCG komt op het conto van Genesis, dat zijn schuldeisers in totaal 3 miljard dollar schuldig is.
Op het moment van schrijven is het nog steeds niet mogelijk voor gebruikers van Genesis om tegoeden op te nemen. Vanaf 16 november 2022 zijn de opnames op het platform al geschorst. Cameron Winklevoss, de mede-oprichter van Gemini, was het zat en schreef begin januari een open brief aan DCG CEO Barry Silbert waarin hij om opheldering vroeg.
900 miljoen dollar
Volgens Winklevoss is Genesis nog 900 miljoen dollar schuldig aan zijn Gemini. Het gaat om fondsen die uitgeleend waren aan Genesis in het kader van het Gemini Earn programma. Dat is een programma waarbij klanten een zeker rendement over hun crypto kunnen krijgen. Dat rendement kan zelfs oplopen tot 7,4 procent. Het probleem is natuurlijk dat er voor die rendementen risico’s genomen worden.
Dat risico uit zich in het geval van Genesis in een situatie dat ze waarschijnlijk niet meer alle fondsen hebben. Uiteindelijk is dat ook waar je voor tekent als jij tegoeden in een Earn-programma als dat van Gemini stopt. Het is leuk zolang het goed gaat, maar zodra het misgaat kan je ook alles kwijt raken. De Nederlandse crypto beurs Bitvavo heeft echter laten weten alle verliezen zelf op te vangen als DCG ze niet meer terug kan betalen. Volgens de beurs hoeven de klanten zich dus geen zorgen te maken.
BitGo ontslaat 15 procent van personeel en kiest voor AI en stablecoins
BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiële diensten.
Binance stuurt e-mails naar Europese klanten na grote MiCA-tegenslag
Binance dreigt vanaf 1 juli Europese klanten te verliezen doordat de cryptobeurs geen MiCA-vergunning heeft ontvangen van toezichthouders in Europa.
Zuid-Korea straft cryptobeurs Bithumb na delen van klantgegevens
De Zuid-Koreaanse cryptobeurs Bithumb heeft een boete van 210 miljoen won gekregen van de nationale privacytoezichthouder.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
