Lagere rentetarieven verlagen de leenkosten, stimuleren de consumptie en maken traditionele, veilige investeringen zoals obligaties minder aantrekkelijk. Toch blijven experts verdeeld over de impact van een renteverlaging op de Bitcoin-prijs, vooral gezien de onzekerheden rond een mogelijke tweede termijn van Donald Trump. Met de Fed-vergadering in aantocht bereidt de markt zich voor op meer volatiliteit.
“Trump trade” en bitcoin-stijging
De zogenaamde “Trump trade” domineerde de markten van dinsdagavond tot woensdagochtend, met een sterke stijging van de cryptoprijzen. Bitcoin bereikte een nieuw record, gestuwd door signalen dat een Republikeinse terugkeer naar het Witte Huis steeds waarschijnlijker wordt. De cryptomunt boekte zijn grootste dagelijkse winst sinds 20 maart, met een stijging van 9% en sloot af boven de $75.560, aldus TradingView’s Crypto Index.
Deze rally kwam terwijl de markt begon in te prijzen dat voormalig president Donald Trump de verkiezingsdag waarschijnlijk als winnaar zou afsluiten, met cruciale swingstates die sneller dan verwacht de stemmen telden.
Verwachte renteverlaging en impact op bitcoin
Ondanks het optimisme over de markt waarschuwen sommige experts dat de aankomende beslissing van de Amerikaanse Federal Reserve op vrijdag om de rente te verlagen of gelijk te houden, weinig invloed zal hebben op bitcoin. “De beslissing zal weinig uitmaken,” zegt David Lawant, hoofd onderzoek bij FalconX, aan Decrypt. “Maar we staan voor aanzienlijke macro-economische onzekerheid als we 2025 ingaan onder een Trump-presidentschap.”
Lawant benadrukt vooral de onzekerheden rond Trumps voorgestelde handelstarieven en het mogelijke effect daarvan op de cryptomarkt. Ook noemt hij de fiscale en monetaire beleidsbeslissingen die Trump tijdens een tweede ambtstermijn zou kunnen nemen.
Tegenstrijdige meningen
Niet iedereen deelt Lawant’s visie. Pav Hundal, hoofdmarktanalist bij cryptobeurs Swyftx, beweert dat de beslissing van de Fed “alle kans heeft om een grotere impact op bitcoin te hebben dan de Amerikaanse verkiezingsuitslag.” Lagere rentetarieven kunnen de leenkosten verlagen, de consumptie stimuleren en investeringen in risicovollere activa aantrekkelijker maken.
“De markt herbelegt al in bitcoin,” legt Hundal uit. “Een verlaging van 25 basispunten of meer zal die trend alleen maar versnellen en een bitcoin-prijs van zes cijfers tegen het einde van het jaar nog waarschijnlijker maken.”
FOMO in de markten
Een rentewijziging verhoogt vaak de vraag en waarde van zowel aandelen als crypto, omdat beleggers op zoek gaan naar betere groeimogelijkheden in een omgeving met lage rente. “Het is nu FOMO op FOMO in de markten,” zegt Hundal. “We zagen een duidelijke accumulatietrend direct na de laatste renteverlaging, dus het is veilig om te zeggen dat een verlaging van 0,25% zeer positief ontvangen zou worden.”
Tijdelijke actie: ontvang €25 gratis bij Bitvavo
Om de koersstijging te vieren biedt de Nederlandse crypto-beurs Bitvavo in samenwerking met Newsbit een exclusieve actie aan: alle nieuwe klanten ontvangen tijdelijk €25 gratis wanneer zij via onderstaande knop een account aanmaken en €20 storten.
Claim je €25 gratis en maak een account aan bij Bitvavo
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Bitcoin!
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
