Het Australische Iris Energy kan de dalende Bitcoin koersen niet meer aan. Om aan zijn schuldverplichtingen te voldoen, moest Iris Energy de stekker eruit trekken bij sommige miners die niet voldoende opleverden. Uit een nieuw document dat het bij de SEC deponeerde, blijkt dat het om miners ging die als onderpand voor de lening waren opgegeven. Die gaan nu waarschijnlijk in de verkoop.
Onvoldoende cashflows
De apparaten in kwestie produceren onvoldoende cashflow om aan de schuldverplichtingen te voldoen. Tegen de huidige koersen en hashrate genereert de operatie ongeveer 2 miljoen aan bitcoin per maand, maar dat weegt niet op tegen de schuldverplichtingen van 7 miljoen dollar per maand. Iris Energy heeft nu zijn capaciteit met 3,6 EH/s (exahash per seconde) teruggeschroefd.
Daarmee blijft er een capaciteit van 2,4 EH/s over, waarvan 1,1 EH/s al operationeel is en 1,4 EH/s onderweg is en nog niet aanstaat. Het bedrijf laat verder weten dat de datacenter-capaciteit en de ontwikkelingspijplijn niet geraakt zijn door deze gebeurtenis. Daarnaast heeft het al 75 miljoen dollar aan aanbetalingen gedaan naar Bitmain voor een nieuwe 7,5 EH/s aan mining hardware.
Aandeel onderuit
Het aandeel van Iris Energy is als gevolg van het nieuws uiteraard hard geraakt. Deze viel namelijk met 18 procent naar beneden om de dag uiteindelijk te eindigen op 1,65 dollar. Daarmee bereikte het een all-time low, waarmee Iris Energy nu 94 procent verwijderd is van zijn all-time high van 24,80 dollar waarop het handelde in november 2021.
Bitcoin miners hebben nu last van de duistere driehoek van hoge hashrates, hoge energieprijzen en de lage bitcoin koers. Dit zorgt ervoor dat veel miners de energierekening niet meer kunnen betalen en onder zware druk komen. “Als de prijs niet snel stijg, dan gaan er de komende tijd veel miners failliet”, aldus Charles Edwards van Capriole Fund. Voor nu lijkt er weinig reden voor Bitcoin om aan een stijging te beginnen.
Saylor bedankt Musk: kwart van de ‘Mag8’ bezit nu Bitcoin
Na het beursdebuut van SpaceX feliciteerde Michael Saylor Elon Musk. Volgens hem bezit een kwart van de ‘Mag8’ nu Bitcoin.
Miljardair: Bitcoin is beter beschermd tegen quantum-computers dan banken
We horen vaak dat Bitcoin kwetsbaar is voor quantum-computers, maar volgens deze miljardair zijn banken veel kwetsbaarder.
Robert Kiyosaki waarschuwt: de meeste beleggers maken deze enorme fout
Robert Kiyosaki stelt dat veel beleggers denken gespreid te zijn, maar in werkelijkheid ‘nepbezittingen’ aanhouden via ETF’s.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
