Een Ethereum (ETH)-arbitragehandelsbot is erin geslaagd om $1 miljoen te verdienen. Ook is het gelukt om alles op dezelfde dag te verliezen in een ironische wending in de gedecentraliseerde financiën (DeFi).
800 Ethereum verdiend
Een ‘Maximal Extractable Value’ (MEV)-handelsbot heeft 800 ETH kunnen verdienen via arbitragetransacties. Dit komt neer op ongeveer $1 miljoen.
Robert Miller, een werknemer bij het onderzoeksbureau Flashbots, gaf aan dat deze specifieke bot kon profiteren van een enorme arbitragemogelijkheid die zich voordeed toen een handelaar probeerde $1,8 miljoen in cUSDC te verkopen via de Uniswap v2 en daarvoor slechts $500 aan activa kreeg. De bot ontdekte deze kans en kwam onmiddellijk in actie en behaalde enorme winsten.
Alles weer kwijt
Ongeveer maar een uur later wist een hacker echter misbruik te maken van een kwetsbaarheid in de code. Hierdoor kon hij de transactie autoriseren die het saldo van in totaal 1.101 Ethereum overboekte naar het adres van de cyberaanvaller. Hierdoor wist de hacker in totaal zo’n $1.4 miljoen te stelen. Ook het blockchain-beveiligingsbedrijf PeckShield viel het op.
Volgens PeckShield kan de bug herleid worden via de callback-routine van de bot. Deze werd dan ook door de hacker misbruikt om een willekeurig adres voor uitgaven goed te keuren.
Anthropic waarschuwt: hackers gebruiken AI steeds vaker voor cyberaanvallen
Cybercriminelen zetten kunstmatige intelligentie steeds vaker in om cyberaanvallen uit te voeren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van AI-bedrijf Anthropic.
Defi-platform Radiant Capital stopt na verwoestende Noord-Koreaanse hack
Het cryptoleenplatform Radiant Capital heeft aangekondigd dat het stopt met de verdere ontwikkeling van zijn protocol.
Microsoft ontdekt malware die jacht maakt op cryptowallets
Microsoft heeft een nieuwe cyberdreiging ontdekt die zich specifiek richt op cryptobeleggers en softwareontwikkelaars.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
