De Amerikaanse dollar heeft vanaf het 20-jarige hoogtepunt een kleine correctie gemaakt en daarmee is de euro weer boven de dollar uitgebroken.
Opvallend is dat de dollar aan de daling begon nadat de inflatiecijfers voor juni met 9,1 procent op het hoogste punt in meer dan 40 jaar tijd uitkwamen. In theorie betekent dat namelijk een nog strengere Federal Reserve en dat is geen goed nieuws voor Bitcoin en de euro. Toch zijn zowel de euro als de Bitcoin koers vandaag gestegen.
Inflatie hoger dan verwacht
Met de inflatieprint van 9,1 procent voor juni is de inflatie 0,3 procent hoger dan verwacht. De markt had namelijk ingezet op een inflatie van 8,8 procent. “De cijfers van deze morgen zijn ongelooflijk hoog. Hoger dan verwacht en het laat zien dat de inflatie heel snel in de verkeerde richting gaat”, aldus Chris Zaccarelli van Advisor Alliance.
Als reactie op de inflatie viel de euro samen met Bitcoin in eerste instantie naar beneden. Kort daarna begon onze munt aan een opleving die resulteerde in een EUR/DOL koers van 1,0061. De val van de euro onder de dollar betekende dat de euro voor het eerst sinds december 2002 minder waard was dan de dollar. Een historisch moment waar we helaas niet heel blij van kunnen worden.
Energiecrisis in Europa
De pijnlijke situatie voor de Eurozone heeft met name te maken met de energiecrisis die momenteel op het continent heerst. De sancties tegen Rusland beginnen Europa nu ook pijn te doen. We zijn voor onze energie namelijk voor een groot deel afhankelijk van Rusland. De Europese Centrale Bank kan wel geld bijprinten, maar energie bijprinten is helaas onmogelijk. Wat de situatie extra lastig maakt is dat de belangrijke Nord Stream 1 pijpleiding die Russisch gas richting Duitsland brengt momenteel gepland onderhoud ondergaat.
Veel mensen maken zich zorgen dat de pijpleiding ook na het onderhoud gesloten blijft, vanwege het conflict in Oekraïne. Daarmee vormt de pijpleiding een effectieve manier voor Rusland om druk op Europa uit te oefenen. Uitzicht op verbetering voor de euro is er wat dat betreft niet op dit moment. Terwijl de Amerikaanse Federal Reserve nog ruimte heeft om de rente enigszins te verhogen, lijkt daar in Europa geen sprake van. Het is dan ook de vraag waar de euro dit jaar gaat eindigen.
Cryptobeurs Binance verlaat Europa: wat betekent dit voor Belgische klanten?
Binance kreeg geen MiCA-licentie en moet noodgedwongen vertrekken uit Europa. Wat zijn de gevolgen voor alle Belgische gebruikers?
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
