Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Iran laat olietankers in de Straat van Hormuz voortaan in Bitcoin (BTC) tol betalen en dat past volgens Fidelity, een van de grootste vermogensbeheerders ter wereld, in een groter plaatje.
De Wall Street-reus ziet in zijn nieuwste rapport “groeiend bewijs” dat landen en centrale banken het dollarsysteem actief proberen te omzeilen, met Bitcoin en goud als alternatief.
Fidelity Digital Assets, de cryptotak van Fidelity Investments, wijst op het besluit van Iran om olietol in de Straat van Hormuz te accepteren in Bitcoin. Volgens de vermogensbeheerder is dat een schoolvoorbeeld van “alternatieve afwikkelingsmechanismen” die buiten de Amerikaanse invloedssfeer opereren.
De Straat van Hormuz is de smalle zeestraat tussen Iran en Oman waar normaal zo’n vijfde van alle olie en LNG ter wereld doorheen vaart. Sinds de Amerikaans-Israëlische aanval op Iran van eind februari ligt het scheepvaartverkeer er vrijwel stil.
Iran heeft de chaos aangegrepen om de zeestraat feitelijk te privatiseren. Eind maart nam het Iraanse parlement een wet aan die tol oplegt aan passerende schepen, met bedragen die volgens berichten kunnen oplopen tot 2 miljoen dollar per tanker.
Vorige week kondigde Teheran zelfs de oprichting aan van een nieuw orgaan, de Persian Gulf Strait Authority, om dat tolregime te beheren.
Iran claimt soevereiniteit over de zeestraat en stelt dat het de veiligheid garandeert. “Wij zorgen voor de veiligheid, dus is het natuurlijk dat schepen en olietankers zulke kosten betalen,” aldus parlementslid Mohammadreza Rezaei Kouchi tegen staatspersbureau Fars.
Naast Iraanse rial en Chinese yuan worden sinds april ook Bitcoin en dollarstablecoins geaccepteerd als betaalmiddel.
Stablecoins zijn cryptomunten met een vaste koppeling aan een valuta uitgegeven door private bedrijven zoals Tether (USDT). Die bedrijven kunnen tokens bevriezen op bevel van toezichthouders, en dat deden de Amerikaanse autoriteiten in april ook met 344 miljoen dollar aan Iraanse stablecoins.
Bitcoin heeft geen uitgever en kan dus niet vanuit Washington worden uitgezet. Juist daarom zien voorstanders de munt als de echte ontsnappingsroute.
Tegelijk blijft de vraag naar goud vanuit centrale banken “sterk”, ondanks een daling van 20 procent vanaf de recordstand van zo’n 5.600 dollar per ounce in januari.
“Goud’s prestaties en de aanhoudende vraag vanuit centrale banken sluiten breed aan bij onze oorspronkelijke these, terwijl de verwachte verdere outperformance van Bitcoin nog moet materialiseren,” schrijft Fidelity.
Opvallend genoeg is het niet Bitcoin maar Tether’s USDT die het meeste werk verzet in de olietolbetalingen. Dat zegt Sam Lyman, hoofd onderzoek bij denktank Bitcoin Policy Institute. De dollarstablecoin domineert de transacties, ondanks het bevriezingsrisico.
Daarmee schuurt de praktijk met het verhaal. De dollar verliest terrein in officiële reserves, maar via stablecoins houdt de Amerikaanse munt zijn greep op de wereldhandel.
De Bitcoin koers is sterk aan de nieuwe week begonnen, ondanks een stijgende olieprijs en nieuwe aanvallen tussen Iran en Israël.
Michael Saylor lijkt te hinten op een nieuwe Bitcoin-aankoop door Strategy, terwijl de twijfel over het bedrijf juist toeneemt.
Bij het slaan eind 2011 was de munt geen 100 dollar waard. Bij het verzilveren stond de teller op zo’n 1,78 miljoen dollar.
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.