De Financial Stability Board (FSB) en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) werken momenteel samen aan wereldwijde regels voor de crypto-industrie. India kondigde als de huidige president van de Groep van 20 (G20) aan dat deze partijen in september met hun regelpakket komen. Deze aankondiging komt nadat de G20 drie dagen bij elkaar zat in India.
Wereldwijde crypto-regels
Het jaar 2022 heeft veel wetgevers wakkergeschud over de gevaren van crypto voor de financiële stabiliteit. Met het imploderen van Terra in mei 2022 ging er voor meer dan 40 miljard dollar in rook op. Later in het jaar viel natuurlijk ook nog het FTX van Sam Bankman-Fried om, wat door velen werd gezien als één van de meeste betrouwbare beursplatformen van de industrie. Helaas was FTX in werkelijkheid een stuk minder betrouwbaar dan iedereen had verwacht.
Alles bij elkaar is het volgens de G20 tijd voor wereldwijde regels op het gebied van cryptocurrency’s. In een persconferentie laat de Indiase minister van financiën, Nirmala Sitharaman, weten het doel is om de regels in september te publiceren.
In eerste instantie publiceert de FSB een eigen paper in juli. Die wordt vervolgens weer gebruikt om een synthese te ontwikkelen tussen het werk van de FSB en het IMF. Het resultaat daarvan moet in september klaarliggen. Daarna weten we dus een stuk meer over de toekomst van de industrie.
Oppassen geblazen
Dat het nog weleens een lastig verhaal kan worden voor de industrie, blijkt wel uit de standpunten van sommige leden van de G20. Wat te denken van bijvoorbeeld de gouverneur van de centrale bank van Canada. Die zegt dat de industrie niet het “stempel van goedkeuring” moet krijgen zonder dat er een voldoende doordacht framework van regels bestaat.
Shaktikanta Das, de gouverneur van de centrale bank van India, zegt dat er een behoorlijke verandering van het sentiment over crypto te beproeven was. Waar het vorig jaar nog een stuk positiever was, is dat inmiddels wat veranderd vanwege Terra en FTX. Het is de wereldleiders nu duidelijk welke risico’s er bestaan binnen de crypto-wereld.
Amerikaanse cryptosector wil einde aan omstreden belastingregel
De organisaties stellen dat het voorstel een werkbare oplossing biedt voor een probleem waar de cryptosector al jaren tegenaan loopt.
Bitcoin miner Hut 8 betaalt miljoenen na omstreden fusie, rechtszaak nadert einde
Bitcoinminingbedrijf Hut 8 heeft een schikking van 2,35 miljoen dollar getroffen in een rechtszaak over de fusie met U.S. Bitcoin Corp.
Zuid-Korea straft cryptobeurs Bithumb na delen van klantgegevens
De Zuid-Koreaanse cryptobeurs Bithumb heeft een boete van 210 miljoen won gekregen van de nationale privacytoezichthouder.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
