De goudprijs steeg vandaag in de vroege morgen naar een nieuw record van ruim 3.500 dollar per ounce. Het edelmetaal profiteerde van een zwakkere Amerikaanse dollar en toenemende verwachtingen dat de Amerikaanse Federal Reserve in september de rente zal verlagen. Dat meldt persbureau Reuters.
Renteverwachtingen en politieke druk
Goud noteerde in de vroege handel een piek van iets meer dan 3.508,50 dollar per ounce, voordat het terugzakte naar een huidig niveau van 3.477 dollar. Daarmee staat de waarde van goud dit jaar al 32 procent in de plus. Amerikaanse goudfutures voor december stegen met 1,2 procent tot ruim 3.550 dollar.
Volgens marktanalist Kyle Rodda van Capital.com zorgen zowel de vooruitzichten op renteverlagingen als een afnemend vertrouwen in de Amerikaanse dollar voor steun aan edelmetalen. Hij wees daarbij op de kritiek van president Donald Trump op de onafhankelijkheid van de Fed. Trump beschuldigt onder andere voorzitter Jerome Powell ervan de rente te hoog te houden.
Minister van Financiën Scott Bessent benadrukte maandag dat de Fed onafhankelijk moet blijven, maar gaf toe dat de centrale bank “veel fouten heeft gemaakt”. Hij verdedigde bovendien Trumps besluit om Fed-gouverneur Lisa Cook te ontslaan wegens vermeende hypotheekfraude.
Handelaren houden inmiddels rekening met een kans van 90 procent op een renteverlaging van 25 basispunten tijdens de volgende Fed-vergadering op 17 september. Een lagere rente maakt goud aantrekkelijker, aangezien goud zelf geen rente oplevert.
Sterke vraag naar veilige havens
De stijging van goud past in een bredere trend. Sinds begin 2024 is de prijs al met bijna 60 procent gestegen, mede door grootschalige goudinkopen door centrale banken en oplopende geopolitieke spanningen. Analisten wijzen op de afnemende rol van de dollar als wereldreservemunt, de onzekerheid rond handelsbeleid en de behoefte van beleggers aan veilige havens.
In maart van dit jaar doorbrak goud voor het eerst de grens van 3.000 dollar per ounce. Sindsdien blijft het eigenlijk hard gaan. Volgens Tim Waterer, hoofdmarktanalist bij KCM Trade, kan de goudrally aanhouden “tot 3.600 dollar of verder als de Fed meerdere renteverlagingen doorvoert en een vredesakkoord tussen Rusland en Oekraïne uitblijft”.
Beleggers kijken de komende dagen uit naar de Amerikaanse werkgelegenheidscijfers van vrijdag. Die cijfers zullen volgens analisten een belangrijke aanwijzing geven voor de omvang van de verwachte renteverlaging.
Ook andere edelmetalen profiteren momenteel: zilver handelt vrijwel onveranderd op 40,40 dollar per ounce en platina steeg 1 procent naar 1.412 dollar.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Goldman ziet geen bubbel ondanks recordjaar voor beursgangen
Goldman Sachs ziet sterke groei van Amerikaanse beursgangen, maar waarschuwt dat de huidige IPO-golf nog geen nieuwe internetbubbel is.
Trump beschuldigt Iran van schending bestand na drone-aanval
Trump beschuldigt Iran van het schenden van het bestand na een drone-aanval op schepen in de Straat van Hormuz.
Oman waarschuwt: schepen door Hormuz moeten mogelijk gaan betalen
Oman heeft Europese functionarissen verteld dat schepen door de Straat van Hormuz mogelijk moeten gaan betalen.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
