Liquiditeit is de brandstof van de financiële markten. Wanneer deze opdroogt, krijgen alle activa het moeilijk. De afgelopen maanden zagen we een verschuiving in de drijvende krachten achter liquiditeit: eerst was het de uitgifte van treasury bills, nu ligt de focus op repo-markten. En die vertonen duidelijke tekenen van krimp, zo stellen de analisten van Prometheus Research.
Mis niets in de financiële wereld met De Geldpers!
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in de economie en financiële markten? Sluit je aan bij meer dan 3.500 bankiers, fondsmanagers en investeerders die De Geldpers al dagelijks gebruiken als hun geheime wapen.
Liquiditeit onder druk: een overzicht
Zowel beleidsmatige als private liquiditeit neemt af. De reserves van banken bij de Fed dalen, wat een direct gevolg is van de balansafbouw door de centrale bank.

Tegelijkertijd zien we dat commerciële liquiditeit onder druk komt te staan: repurchase agreements (repo’s) en commercial paper laten een daling in activiteit zien.

Een verslechterend liquiditeitsklimaat is zelden goed nieuws voor risicobeleggingen. Minder beschikbare liquiditeit betekent dat investeerders voorzichtiger worden, kredietverlening afneemt en de vraag naar activa onder druk komt te staan. Dit raakt niet alleen aandelen en obligaties, maar ook Bitcoin.

De rol van de Amerikaanse centrale bank
De liquiditeit in het financiële systeem wordt sterk beïnvloed door de balans van de Federal Reserve. Aan de activakant blijft de Fed haar obligatieportefeuille afbouwen. Aan de passivakant zorgt een stabilisatie in het Treasury General Account (TGA) voor enige verlichting, maar de daling van reverse repo-faciliteiten betekent dat netto-liquiditeit nog steeds slinkt.

We kunnen de verandering in reservebalansen dus zien als een resultante van deze krachten: minder activa op de balans van de Fed en een netto-opname van liquiditeit via haar passiva. Dit maakt geld duurder, verhoogt financieringskosten en beperkt de speculatieve ruimte in de markt.
Als de analisten van Prometheus Research gelijk krijgen, dan kan deze ontwikkeling weleens negatief uitpakken voor Bitcoin de komende periode. Aan de andere kant is het belangrijk om te weten dat het in kaart brengen van de mondiale liquiditeit niet makkelijk is.
Mis niets in de financiële wereld met De Geldpers!
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in de economie en financiële markten? Sluit je aan bij meer dan 3.500 bankiers, fondsmanagers en investeerders die De Geldpers al dagelijks gebruiken als hun geheime wapen.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
De week waarin Bitcoin bijna brak, en net op tijd werd gered
Bitcoin beleefde de zwaarste week in maanden, maar werd op het laatste moment gered door beter macronieuws.
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
