Verwacht wordt dat het bevel in februari van dit jaar zal worden uitgegeven. Cryptocurrencies worden tevens onderzocht door diverse andere Amerikaanse federale agentschappen.
Biden-administratie gaat crypto’s onderzoeken
De regering van Biden in de Verenigde Staten (VS) bereidt zich naar verluidt voor om aankomende maand een uitvoerend bevel vrij te geven over cryptocurrencies. De opdracht zal naar verwachting een eerste strategie bevatten, waarin de risico’s en kansen van digitale assets worden beoordeeld.
Alhoewel er (nog) geen officiële bevestiging is van het aanstaande bevel, nemen diverse hoge ambtenaren naar verluidt bij meerdere vergaderingen deel om het plan te bespreken. Het ontwerp van de nieuwe richtlijn zal naar verwachting in de komende weken worden voorgelegd aan president Joe Biden.
Wil jij crypto verhandelen op 1 van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
Regelgeving is belangrijk
Regelgeving rond cryptocurrencies is ingewikkeld in de VS omdat er nog geen duidelijk kader is. Bitcoin en Ethereum worden momenteel gezien als grondstoffen. Alle daarmee verband houdende beleggingsproducten staan onder toezicht van de Commodity Futures Trading Commission (CFTC). De situatie is echter anders voor andere cryptocurrencies.
De Securities and Exchange Commission (SEC) heeft ook verschillende cryptocurrencies ervan beschuldigd niet-geregistreerde effecten te zijn. Eén van die gevallen is de lopende rechtszaak tegen blockchain-bedrijf Ripple. Deze heeft volgens de SEC circa 1,2 miljard dollar opgehaald door niet-geregistreerde tokens te verkopen.
Ook andere Amerikaanse federale agentschappen bestuderen en stellen al jaren regelgeving rond cryptocurrencies op. Met de aanstaande richtlijn van het Witte Huis, zal het de Biden-administratie centraal stellen in de crypto-wetgeving. Het rapport wees er ook op dat de administratie ook een richtlijn zou kunnen uitvaardigen over de uitgifte van een digitale valuta van de centrale bank (CBDC). Een streng standpunt hierover door het Witte Huis is echter onwaarschijnlijk.
De Federal Reserve (FED) heeft eerder verduidelijkt dat het niet van plan is door te gaan met de vooruitzichten van een digitale dollar zonder de toestemming van het Witte Huis en het Congres.
Amerikaanse cryptosector wil einde aan omstreden belastingregel
De organisaties stellen dat het voorstel een werkbare oplossing biedt voor een probleem waar de cryptosector al jaren tegenaan loopt.
Bitcoin miner Hut 8 betaalt miljoenen na omstreden fusie, rechtszaak nadert einde
Bitcoinminingbedrijf Hut 8 heeft een schikking van 2,35 miljoen dollar getroffen in een rechtszaak over de fusie met U.S. Bitcoin Corp.
Zuid-Korea straft cryptobeurs Bithumb na delen van klantgegevens
De Zuid-Koreaanse cryptobeurs Bithumb heeft een boete van 210 miljoen won gekregen van de nationale privacytoezichthouder.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
