Washington ziet chips als een strategische hoeksteen van zowel de economie als de nationale veiligheid. Niet voor niets, want ze zijn onmisbaar voor de stormachtige groei van de kunstmatige intelligentie (AI)-sector. En om zijn voorsprong te behouden, heeft de Amerikaanse overheid besloten een historische miljardeninvestering te doen.
Trump investeert miljarden in Intel
De Amerikaanse overheid investeert 8,9 miljard dollar in chipfabrikant Intel. Daarmee krijgt de staat een belang van circa tien procent in het bedrijf, zonder directe zeggenschap. De investering moet de Amerikaanse chipsector versterken en past in Trumps strategie om technologische dominantie terug te winnen.
Vorige week doken al berichten op dat Trump mikte op een megadeal met Intel. Dat nieuws stuwde de koers van de chipreus met vijftien procent omhoog. De deal is nu officieel, en betekent een van de grootste overheidsinvesteringen ooit in een Amerikaans technologiebedrijf. De overheid zet het volledige bedrag nu om in aandelen van Intel, met als doel om de productiecapaciteit in eigen land fors uit te breiden.
Intel-topman Lip-Bu Tan noemt het “een historisch moment” en prijst Trumps inzet voor Amerikaanse chipproductie. “Het stimuleert investeringen in een vitale industrie die cruciaal is voor onze toekomst”, aldus Tan.
De miljarden komen grotendeels uit de Chips Act, een stimuleringswet die oorspronkelijk werd opgezet onder Joe Biden. Onder Trumps bewind krijgt de wet een nieuwe wending. Opvallend is dat de overheid géén zetel in de Raad van Bestuur krijgt en ook geen directe invloed uitoefent op het beleid van Intel.
Intel moet VS weer technologisch onafhankelijk maken
Voor Trump moet deze investering bijdragen aan de technologische onafhankelijkheid van de VS. De president vindt dat Intel de afgelopen jaren is achtergebleven bij internationale concurrenten. Vroeger was het een van de grootste fabrikanten van CPU-chips, maar het heeft in de loop der jaren terrein verloren. Het Taiwanese TSMC is nu wereldwijd de marktleider in de productie van geavanceerde halfgeleiders.
Met het nieuwe kapitaal krijgt de chipreus de kans om fabrieken op Amerikaanse bodem te bouwen en bestaande productielijnen uit te breiden. Zo moet Intel opnieuw de voorhoede vormen in de strijd om de meest geavanceerde halfgeleiders.
Unieke deal met Nvidia en AMD
De investering past in een bredere strategie van Trump. Twee weken geleden werd bekend dat Nvidia en AMD een deal sloten met de overheid: ze mogen AI-chips blijven leveren aan China, in ruil voor het afstaan van vijftien procent van hun Chinese omzet.
Het is een unieke deal. Het is namelijk voor het eerst dat Amerikaanse bedrijven een percentage buitenlandse omzet afdragen in ruil voor handelsrechten.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
