De race om kunstmatige intelligentie (AI) is in volle gang. De Verenigde Staten wil zijn voorsprong in deze miljardenindustrie behouden en zelfs vergroten. Daarom heeft het land de afgelopen jaren stevige exportrestricties richting China opgelegd.
Donald Trump presenteert nu echter een opmerkelijke deal die zowel Amerikaanse chipfabrikanten als de regering moet helpen.
AI-chips in het hart van geopolitieke strijd
Chipgiganten Nvidia en AMD hebben een akkoord bereikt om vijftien procent van hun omzet uit Chinese AI-chipverkopen af te dragen aan de Amerikaanse overheid. In ruil daarvoor krijgen zij exportlicenties om hun geavanceerde AI-chips te blijven verkopen in China.
Het gaat specifiek om twee modellen: Nvidia’s H20 en AMD’s MI308. Deze chips zijn op maat ontwikkeld voor de Chinese markt, nadat de regering-Biden in 2023 strengere exportbeperkingen invoerde. Toen Trump in april van dit jaar opnieuw president werd, trok hij bestaande exportvergunningen in.
Washington vreest dat de chips niet alleen in industriële toepassingen, maar ook in militaire projecten kunnen worden gebruikt, zoals autonome wapens en geavanceerde surveillance.
Angst voor een nieuw ‘5G-moment’
Nvidia-topman Jensen Huang voerde maandenlang intensief overleg met Amerikaanse beleidsmakers en sprak zelfs persoonlijk met Trump. Zijn boodschap: de VS mag geen tweede ‘5G-moment’ meemaken, waarbij China technologisch de leiding neemt.
Ondanks kritiek vanuit Beijing zien veel analisten de deal als een slimme zet om miljarden aan omzet veilig te stellen.
Bedrijven in paniek
Volgens analisten van Kobeissi is de overeenkomst “ongekend”. Het is de eerste keer dat Amerikaanse bedrijven direct een percentage van buitenlandse omzet afstaan in ruil voor handelsrechten.
Bedrijven vrezen dat dit het nieuwe normaal wordt. Toegang tot de Chinese markt kan voortaan afhangen van directe betalingen of investeringen die het Witte Huis eist.
Zo kondigde Apple eerder al een investering van 600 miljard dollar in de VS aan na dreigementen over een importheffing van 25 procent op iPhones. Chipfabrikant Intel zou volgens Kobeissi nu als volgende aan de beurt kunnen zijn.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Goldman ziet geen bubbel ondanks recordjaar voor beursgangen
Goldman Sachs ziet sterke groei van Amerikaanse beursgangen, maar waarschuwt dat de huidige IPO-golf nog geen nieuwe internetbubbel is.
Trump beschuldigt Iran van schending bestand na drone-aanval
Trump beschuldigt Iran van het schenden van het bestand na een drone-aanval op schepen in de Straat van Hormuz.
Oman waarschuwt: schepen door Hormuz moeten mogelijk gaan betalen
Oman heeft Europese functionarissen verteld dat schepen door de Straat van Hormuz mogelijk moeten gaan betalen.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
