De Bitcoin koers is fantastisch aan het jaar 2023 begonnen en sommige analisten durven al te spreken van een nieuwe bullmarkt. Wij zijn van mening dat we die discussie het beste kunnen voeren op basis van data en niet op basis van gevoel. Om die reden zijn we de blockchain ingedoken en gaan we kijken naar een bijzondere indicator die tot op heden het einde van iedere bearmarkt kon voorspellen.
Het einde van de bearmarkt?
In november 2022 bereikten we het voorlopige dieptepunt van Bitcoin tijdens deze cyclus. De koers tuimelde omlaag nadat bekend werd dat het FTX van Sam Bankman-Fried gokte met de tegoeden van zijn klanten. Na het omvallen van FTX viel Bitcoin naar de koers van 15.500 dollar. Inmiddels zijn we echter alweer opgeklommen tot ongeveer het dubbele van die koers.

Op basis daarvan en op basis van de bovenstaande grafiek lijkt het veilig om te zeggen dat de winter inmiddels wel voorbij is. De grafiek toont de MVRV Z-Score van Bitcoin en identificeert periodes waarin de koers “te hoog” of “te laag” is.
Zodra Bitcoin in de groene zone terechtkomt is de koers volgens het model “te laag” en vormt dat een goed moment om in te stappen. De rode zones vertegenwoordigen het tegenovergestelde en stellen dat de koers “te hoog” is en dat Bitcoin op dat moment overhyped is.
We berekenen de MVRV Z-Score op basis van de marktwaarde van Bitcoin (Market Value = MV), de gerealiseerde waarde van Bitcoin (Realised Value RV) en de Z-score, een standaardafwijkingstest die de extremen in de gegevens eruit haalt. De gerealiseerde waarde is simpelweg de gemiddelde daadwerkelijke aankoopprijs van alle Bitcoin.
Maar is de ellende ook echt voorbij?
De grote vraag is natuurlijk of de ellende ook daadwerkelijk voorbij is en Bitcoin aan een nieuwe bullmarkt kan beginnen. Dat is lastig te zeggen. Bitcoin presteert de afgelopen maanden fantastisch en op basis daarvan zou je zegen van wel. Verder is ook nog eens de halving in aantocht, die voor april 2024 op het programma staat.
Aan de andere kant hebben we nog altijd te maken met een hoge inflatie en als gevolg daarvan de renteverhogingen van centrale banken. Daardoor neemt de druk op de economie toe en is er een relatief grote kans dat we in 2023 te maken krijgen met een recessie.
Dat zou in theorie weinig goeds voor Bitcoin betekenen, omdat je vaak ziet dat men in eerste instantie richting fiatgeld vlucht tijdens een recessie. Iedereen moet de rekeningen immers met euro’s en dollars betalen. Zodra de rentes moeten zakken om de economie te ondersteunen kan de vlucht naar risico-assets weer beginnen.
Zeldzame fysieke Bitcoin uit 2011 ingeruild voor miljoenenfortuin
Bij het slaan eind 2011 was de munt geen 100 dollar waard. Bij het verzilveren stond de teller op zo’n 1,78 miljoen dollar.
Bitcoin, Ethereum en XRP veren op na heftige week vol verliezen
De Bitcoin, Ethereum en XRP koersen herstellen deze zondag na een zware crash. Een sterk banenrapport joeg de markten vrijdag omlaag.
Eerste hypotheek met Bitcoin als onderpand afgesloten in VS
Bitcoin wordt voor het eerst gebruikt als onderpand voor een hypotheek in de VS, zonder verkoop van de cryptomunten.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
