De Amerikaanse yield curve is een belangrijke indicator voor de gezondheid van de economie. Normaal gesproken stijgt de rente op een overheidsobligatie naarmate de looptijd toeneemt. De rente op 10-jarige obligaties is vaak hoger dan de rente op 2-jarige obligaties. Op dit moment is de rente op 2-jarige Amerikaanse staatsobligaties hoger en dat is over het algemeen een teken dat er iets niet goed gaat.
Inversie van de yield curve
Als de rente van kortlopende obligaties hoger is dan die van langlopende obligaties, dan spreken we van “yield curve inversion” of inversie van de yield curve. Dit komt alleen voor als investeerders het idee hebben dat de rente in de toekomst gaat dalen. Wat ze dan doen is massaal 10-jarige en andere langlopende obligaties opkopen, om de relatief hoge rentes zo lang mogelijk voor zichzelf vast te leggen.

Als gevolg van de grote vraag naar langlopende obligaties daalt de rente van die instrumenten. Nu is de vraag dus zodanig groot, dat de rente van langlopende obligaties zelfs onder de rente van kortlopende obligaties is gedoken. Het verschil tussen 10-jarige Amerikaanse staatsobligaties en 2-jarige Amerikaanse staatsobligaties is inmiddels op het “laagste” of “hoogste” punt in 22 jaar tijd, afhankelijk van je perspectief.
Recessie op komst?
In principe betekent dit dat investeerders een recessie verwachten. Dat zijn namelijk de momenten waarop de Federal Reserve de rente verlaagt om de economie een boost te geven. Een situatie waar we op dit moment nog ver van verwijderd lijken, aangezien de inflatie nog altijd op het hoogste punt in 40 jaar staat in Amerika. Daarbij waren de cijfers over de Amerikaanse banenmarkt deze week meer dan positief. De werkloosheid is zelfs met 0,1 procent gedaald naar 3,5 procent.
Als je niet in die cijfers thuis bent, dan zou je kunnen zeggen dat 3,5 procent een hoog getal is, maar in werkelijkheid is het één van de laagste lezingen ooit. Wat dat betreft lijkt het er dus totaal niet op dat de Amerikaanse economie snel in een recessie zal belanden. Dat zou echter betekenen dat alle professionals op de obligatiemarkten er compleet naast zitten. Er komen dus hoe dan ook een paar interessante maanden aan voor de financiële markten.
Rusland zet 17-jarige crypto-onderzoeker op sanctielijst na onthullingen over sanctieontwijking
De tiener, die onderzoek doet naar financiële criminaliteit binnen de cryptosector, ziet de maatregel als een teken dat zijn werk impact heeft.
Zuid-Korea start onderzoek naar Polymarket-gebruikers wegens mogelijk illegaal gokken
Het onderzoek wordt volgens lokale media geleid door de provinciale politie van Gangwon, op verzoek van het nationale politiekorps.
Goed nieuws voor DeFi: SEC-commissaris neemt het op voor programmeurs
Volgens Peirce is het publiceren van open-source software een fundamenteel andere activiteit dan het aanbieden van financiële diensten.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
