Video Gaming
Persbericht

Komt de derde generatie crypto-gaming binnenkort?

Waar Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH) en andere cryptocurrencies een belangrijk onderdeel van de financiële markten zijn geworden, wordt blockchain-technologie ook snel een integraal onderdeel van de game-industrie. Van het bieden van veilige betalingen en het in staat stellen van gamers om in-game activa te bezitten tot het creëren van gedecentraliseerde gamingplatforms, blockchain-technologie transformeert de manier waarop we gamen.

De ontwikkeling hiervan is grotendeels in twee golven, of generaties, van blockchain-spellen gezien. Van eenvoudige op tokens gebaseerde ervaringen tot gaming-ecosystemen rond hun eigen valuta. De vraag is: staan wij aan de vooravond van een nieuwe, derde generatie crypto-gaming?

In dit artikel worden de basisprincipes van blockchain-gaming besproken en wordt het potentieel ervan verkend om een revolutie teweeg te brengen in de huidige game-industrie.

Wat is cryptocurrency en de blockchain?

Cryptocurrencies zijn digitale activa die zijn ontworpen om als een ruilmiddel te werken. Het maakt hiervoor gebruik van cryptografie, een vorm van computerwetenschap, om transacties te beveiligen en te verifiëren en om de aanmaak van nieuwe eenheden van een bepaalde cryptocurrency te controleren. De meest bekende cryptocurrency is Bitcoin.

Blockchain-technologie is de onderliggende technologie die cryptocurrency aandrijft. Het is een gedistribueerd, digitaal grootboek dat alle transacties op een netwerk registreert. Het is veilig, onveranderlijk en transparant. Het stelt gebruikers ook in staat activa op de blockchain op te slaan, te verplaatsen en te verhandelen zonder tussenkomst van een derde partij.

Alhoewel cryptocurrency op grote schaal door gamers en de gaming-industrie is gebruikt voor verschillende soorten transacties, bijvoorbeeld om WoW Gold te kopen of verzamelbare NFT’s van populaire franchises op te slaan, is blockchain-gaming een beest op zich.

In de blockchain-gamingindustrie wordt blockchain-technologie gebruikt om een veilige, digitale omgeving voor gametransacties te creëren. Dit omvat digitale activa zoals in-game items of virtuele valuta. Het stelt ontwikkelaars ook in staat om gedecentraliseerde spelplatforms en gedecentraliseerde applicaties (dApps) te creëren die worden aangedreven door blockchain-technologie. Dit betekent dat spelers direct met elkaar en het spel kunnen communiceren, zonder dat er een centrale autoriteit nodig is.

Wat is een NFT en waarom zijn ze nuttig voor Blockchain-spellen?

Non-fungible tokens (NFT’s) zijn een type cryptografisch activum dat uniek is en niet kan worden uitgewisseld of verdeeld in kleinere eenheden. NFT’s worden gebruikt om digitale activa weer te geven, zoals (digitale) kunstwerken, muziek, spelitems en andere verzamelobjecten. Ze worden opgeslagen op de blockchain en toegewezen aan een individuele portemonnee of bedrijf.

NFT’s zijn belangrijk voor blockchain-gaming omdat ze het veilige eigendom van digitale activa mogelijk maken. Dit betekent dat spelers hun in-game activa kunnen kopen, verkopen en verhandelen op manieren die voorheen niet mogelijk waren. Dit omvat (1) het daadwerkelijk verkrijgen van eigendom van digitale items, die buiten de virtuele ervaring of het spel zelf kunnen worden gebracht, waardoor (2) transacties kunnen worden uitgevoerd zonder tussenkomst van een derde partij.

Dit maakt het ook mogelijk om unieke spelervaringen en ecosystemen te creëren, aangezien iedere NFT uniek is en de interactie tussen spelers kan bevorderen.

De eerste generatie Blockchain-spellen

Eén van de eerste blockchain-games die mainstream aandacht kreeg, was CryptoKitties. De game, ontwikkeld door Axiom Zen, werd gelanceerd in 2017 en loopt tot op de dag van vandaag. In het spel moeten spelers virtuele katten fokken, verzamelen en verhandelen. Deze katten worden vertegenwoordigd door unieke Non-Fungible Tokens (NFT’s) die zijn opgeslagen op Ethereum.

CryptoKitties werd al snel een hit, waarbij sommige katten voor meer dan $100.000 werden verkocht. Het succes van CryptoKitties hielp de blockchain-gamingindustrie een vliegende start te geven en maakte de weg vrij voor vele andere op blockchain gebaseerde games.

Het is echter vermeldenswaard dat CryptoKitties en andere vroege blockchain-spellen tot een duidelijke eerste generatie blockchain-spellen behoren. Dit komt omdat de meeste van hen puur bestaan als NFT’s op één bepaalde blockchain. In het geval van CryptoKitties betekende dit dat spelers via Ethereum moesten handelen en communiceren om het spel te spelen, wat resulteerde in frequente ETH-gaskosten. Dit is met name anders dan games van de tweede generatie, die een groter deel van de wereld van blockchain begonnen te benutten.

De tweede generatie Blockchain-spellen

De tweede generatie blockchain-games heeft de manier veranderd waarop we games spelen en ermee omgaan. Deze spellen zijn gecentreerd rond hun eigen symbolische economieën en bieden zo rijkere en meer diverse spelervaringen.

Een voorbeeld van zo’n game is The Sandbox, een virtuele wereld waar spelers hun game-ervaringen kunnen creëren, bezitten en er geld mee kunnen verdienen met behulp van de native token van de game, SAND. Spelers kunnen digitale activa maken, kopen, verkopen en verhandelen, waaronder LAND, in-game items en andere activa.
Een ander ongelooflijk populair blockchain-spel van de tweede generatie is Decentraland. Decentraland werkt op een vergelijkbare manier als The Sandbox, waardoor spelers evenementen kunnen verkennen, creëren, hosten en geld kunnen verdienen met content met behulp van het native token van de game, MANA. Net als The Sandbox kunnen spelers de landpercelen, items en andere digitale activa van de game kopen, verkopen en verhandelen.

Deze spellen vormen een tweede generatie blockchain-spellen omdat ze vertrouwen op hun eigen native token om hun ecosysteem van stroom te voorzien. Door de native token maken ze ook een groter aantal opties voor spelers mogelijk, waaronder rijke, veelzijdige marktplaatsen voor ervaringen, items en meer. Het gebruik van native tokens zoals SAND en MANA is belangrijk voor deze spellen, omdat het helpt om een uniforme valuta en economie te creëren waarmee spelers veilig transacties kunnen uitvoeren en met elkaar kunnen communiceren in het spel.

Deze valuta’s fungeren ook als een belangrijke aantrekkingskracht voor makers en creatieven die naar deze platforms zijn gekomen om middelen te creëren, ervaringen te ontwikkelen en deze te verkopen of er geld mee te verdienen. Deze financiële stimulans maakt deze gemeenschappen veel diverser en creatiever dan de spelers van de eerste generatie blockchain-games.
Velen voorspellen echter dat blockchain-games een stap verder zullen en moeten gaan, in de richting van de Metaverse.

Wat zijn Blockchain-games van de derde generatie? De Metaverse!

Oké ik snap het. Je bent het beu om over de Metaverse te horen, maar achter al het bedrijfsjargon is het eigenlijk een heel opwindend concept.

Blockchain-games van de derde generatie zijn games die het concept van een gaming-ecosysteem gebruiken en uitbreiden naar een grotere, Metaverse-achtige ervaring. Dit betekent niet alleen een uniforme valuta en economie, maar een hele virtuele wereld die interoperabel is en onderling verbonden is met andere virtuele werelden. Blockchain-games van de derde generatie beloven ook om de reikwijdte te verbreden van eenvoudige “games” naar meer universele aspecten van het leven, zoals socialisatie, werk en evenementen.

De Metaverse is een term die gebruikt wordt om een virtuele wereld te beschrijven waarin gebruikers op een meer meeslepende en realistische manier met elkaar kunnen communiceren en transacties kunnen uitvoeren dan mogelijk is in traditionele videogames. Het is een concept dat al vele jaren in literatuur en films wordt onderzocht en dat de laatste jaren steeds populairder is geworden door de vooruitgang van Virtual Reality- (VR) en Augmented Reality (AR)-technologie.

De Metaverse is een ambitieus concept en vereist interoperabiliteit tussen verschillende blockchain-netwerken en -platforms. Hoewel dit tegenwoordig technisch mogelijk is, is het proces vervelend en kan het resulteren in forse gaskosten. Om een Metaverse tot stand te laten komen, moeten verschillende blockchain-netwerken met elkaar kunnen communiceren en moeten gebruikers activa en valuta tussen verschillende platforms kunnen verplaatsen.

Ook al is een Metaverse nog vol ver weg, het is nog steeds een concept dat actief wordt onderzocht, ontwikkeld en gepromoot. Het is waarschijnlijk dat we in de nabije toekomst de opkomst van blockchain-games van de derde generatie zullen zien en het zal interessant zijn om te zien hoe ze zich in de loop van de tijd ontwikkelen en evolueren.