Blockchain

Louis Vuitton gebruikt blockchain-technologie om namaakproducten te bestrijden

Het populaire Franse merk Louis Vuitton, bekend van koffers,
accessoires, tassen en kleding, wil namaakproducten gaan bestrijden. Hiervoor zijn zij van plan om de blockchain-technologie te gebruiken.


Blockchain-technologie

Aanvankelijk werd de blockchain-technologie gecreëerd om Bitcoin (BTC)-processen te optimaliseren en te beveiligen. Tegenwoordig wordt de technologie geprezen als een revolutionair idee met grote potentie om de wereld te veranderen.

Zo ook de mode-wereld. Luxe merkconglomeraat LVMH, dat tevens de eigenaar is van het Louis-Vuitton label, is overgestapt op de blockchain. Zo laat het bedrijf weten dat het de blockchain wil gaan gebruiken om de authenticiteit van dure goederen langs de supply chain te verifiëren. Alhoewel het systeem nog niet draait, verwacht het bedrijf rond mei á juni dit jaar het systeem klaar te hebben. Naar verluidt draait het systeem op de blockchain van Ethereum (ETH) en wordt deze door JPMorgan ontwikkelt.


Volgen van goederen

In de eerste versie van het systeem zullen de goederen van Louis Vuitton en Parfums Christian Dior worden gevolgd. Beide merken vallen onder LVMH. Wanneer dit succesvol wordt getest, zal dit uitgebreid worden naar de overige 60 luxemerken van LVMH. Dit blockchain-systeem zal in de eerste versie een bewijs aanleveren waarmee de echtheid van de goederen kan worden herkend. Deze gegevens gaan erg ver: zo kan de oorsprong van de grondstoffen tot aan het verkooppunt worden getraceerd. Hierdoor volgt het systeem de herkomst van luxegoederen in het gehele toeleveringsketen, van grondstoffen tot eindpunt.
Hiernaast is het bedrijf van plan door middel van het blockchain-systeem om het intellectuele eigendom te beschermen.