Al een aantal maanden was bekend dat de grote bank Morgan Stanley aan een eigen Bitcoin (BTC) beursfonds werkt. Nu lijkt de lancering enorm dichtbij, nadat de New York Stock Exchange (NYSE) een officiële aankondiging heeft gedaan.
Bitcoin ETF van Morgan Stanley lijkt elk moment te starten
ETF-analist Eric Balchunas meldt op X dat Morgan Stanley op het punt staat zijn eerste Bitcoin-beursfonds te lanceren. De NYSE heeft de beursnotering namelijk al officieel bevestigd, wat vaak een teken is dat de lancering dichtbij is. Het fonds krijgt de naam Morgan Stanley Bitcoin Trust en zal handelen onder de ticker MSBT.
In januari werd voor het eerst bekend dat Morgan Stanley aan een Bitcoin-fonds werkte, na een officiële aanvraag bij de Securities and Exchange Commission (SEC). De banks werkt daarnaast ook aan fondsen voor Ethereum (ETH) en Solana (SOL).
Wat dit nieuws bijzonder maakt, is dat Morgan Stanley hiermee de eerste grote bank is die zelf een Bitcoin ETF uitbrengt. Tot nu toe kwamen deze fondsen van vermogensbeheerders zoals BlackRock en Fidelity.
Met deze stap komen de traditionele financiële sector en crypto opnieuw dichter bij elkaar. Jarenlang was er veel scepsis op Wall Street als het ging om Bitcoin.
Het gaat bovendien niet om de minste partij. Morgan Stanley beheert ongeveer 6,2 biljoen dollar aan vermogen. Ter vergelijking: dat is ongeveer het dubbele van sommige andere grote banken zoals Goldman Sachs, met ongeveer 3,6 biljoen dollar, en JPMorgan, met circa 4,1 biljoen dollar in hun vermogensbeheer.
Bitcoin ETF hype krijgt klap na recordgroei
Met deze stap springt Morgan Stanley in op het succes van de Bitcoin ETF’s. Vooral de iShares Bitcoin Trust (IBIT) van BlackRock heeft records gebroken. Zo was het het snelste fonds ooit dat een beheerd vermogen van 80 miljard dollar bereikte. Dit gebeurde in slechts 374 dagen.
Ter vergelijking: het vorige record stond op naam van het IEFA-fonds, ook van BlackRock, dat er meer dan 1.800 dagen over deed om dit niveau te bereiken. Dat is een enorm verschil. IEFA richt zich op aandelen uit ontwikkelde markten buiten de Verenigde Staten en Canada.
Toch is het beeld niet alleen positief.Na de piek van de Bitcoin koers rond 126.000 dollar volgde een stevige correctie. De afgelopen maanden zagen de Bitcoin ETF’s daardoor een grote uitstroom. IBIT beheert op het moment van schrijven nog ongeveer 55,7 miljard dollar, na een periode van dalingen.
Tussen november en februari sloten de ETF’s vier maanden op rij met uitstroom. Dat gebeurde niet eerder sinds hun lancering. In totaal stroomde er bijna 6,4 miljard dollar uit de fondsen.
In maart lijkt die trend wel te keren. Voorlopig staat de teller weer in het groen, met ongeveer 1,53 miljard dollar aan instroom volgens data van analyseplatform SoSoValue.
Van kritiek naar adoptie: banken omarmen Bitcoin
Banken waren lange tijd terughoudend tegenover crypto. Zo noemde Jamie Dimon, CEO van JPMorgan, Bitcoin in 2017 nog “fraude”. Inmiddels is de houding duidelijk veranderd en zetten grote financiële instellingen steeds vaker stappen in de sector.
JPMorgan is daar een goed voorbeeld van. De bank is zelf actiever geworden in crypto en verwacht in 2026 verdere groei van de sector, ondanks recente correcties. Eind vorig jaar lanceerde het zelfs JPM Coin op het Ethereum-netwerk van Base. Dit is een digitale dollar die een directe weergave is van bankdeposito’s van klanten.
Crypto wekker: Bitcoin koers daalt, maar niet op overtuigende wijze
De Bitcoin koers daalt, maar van echte overtuiging is nog geen sprake. Daar zijn vervolgens een aantal positieve signalen uit te halen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Bitcoin koers kan dalen naar $42.000, waarschuwt bekende crypto miner
Bekende Bitcoin-miner voorspelt een daling naar 42.000 dollar en wijst op een historisch signaal van Strategy als waarschuwing.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
