Metaverse en NFT-gerelateerde tokens als Flow (FLOW), Stepn (GMT), Axie Infinity (AXS), Decentraland (MANA) en Gala (GALA) hebben flinke verliezen gepakt de afgelopen week. Flow, dat recent een samenwerking met Instagram heeft, is deze week bijvoorbeeld 23 procent verloren. Op het moment van schrijven is Flow zelfs 95,50 procent verwijderd van de all-time high van 46,16 dollar van april 2021.
Fundamenteel geen problemen
De koers van Flow mag dan stevige tikken hebben gehad vanaf de all-time high. Het handelsvolume in NFTs op het platform is afgelopen week namelijk met 52,64 procent toegenomen. Wat apart is, aangezien de token van het project in diezelfde week dus 23 procent verloor.
Ondertussen is ook de koers van het op Solana gebaseerde Stepn, een beweeg-om-te-verdienen spel, met 31 procent gevallen. Daarmee behoort het onder de NFT-tokens tot de slechtst presterende munten van de markt. Ondanks de nieuwe samenwerking met de Spaanse topclub Atletico Madrid, eindigde ook GMT diep in het rood.
Vandaag boekte GMT een magere winst van 0,3 procent en handelt de munt rond de 0,76 dollar. De afgelopen 24 uur werden er 454.110 trades in GMT geliquideerd. Die liquidaties bestonden voor 86,46 procent uit long-posities.
Wat zit er achter de verliezen?
De voornaamste reden voor de verliezen lijkt wederom de Federal Reserve te zijn. Het heeft er alle schijn van dat de Amerikaanse centrale bank de ruimte en de intentie heeft om de rente verder op te schroeven. Het gevolg daarvan laat zich raden. Koersen die kelderen en momenteel wordt vooral de cryptomarkt daarin getroffen.
Met name de NFT-markt heeft daar last van. NFTs zijn een relatief jong onderdeel van de industrie en heeft wat dat betreft nog niet het vertrouwen dat Bitcoin geniet. Alleen de afgelopen week al is het handelsvolume in NFTs met 15,71 procent gedaald. Ook de wekelijkse metaverse-omzet op Decentraland en The Sandbox heeft afgelopen week een all-time low bereikt.
NFT-hype terug? Bored Ape Yacht Club verdubbelt in een maand
Bored Ape Yacht Club en andere NFT’s stijgen fors in waarde nu speculatie en risicobereidheid terugkeren op cryptomarkt.
NFT-marktplaats Foundation stopt na mislukte overnamepoging
Sinds de piek in 2021 is de interesse in NFT’s sterk afgenomen. Er wordt minder gehandeld en de bedragen liggen een stuk lager.
Hacker steelt 78 NFT’s ter waarde van 230.000 dollar via lek in NFT-leenplatform Gondi
Blockaid schat dat de waarde van de gestolen digitale verzamelobjecten ongeveer 230.000 dollar bedraagt.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
