De financiële markten staan opnieuw onder druk nu de rente op Amerikaanse staatsobligaties hard oploopt. De rente op 30-jarige Amerikaanse staatsleningen steeg maandag naar het hoogste niveau sinds 2007. Beleggers maken zich steeds meer zorgen over hardnekkige inflatie, stijgende olieprijzen en mogelijke nieuwe renteverhogingen van centrale banken.
Vooral de combinatie van geopolitieke spanningen rond Iran en oplopende energieprijzen zorgt voor nervositeit op de obligatiemarkt. Daardoor krijgen ook aandelenmarkten en de cryptosector het moeilijker, ondanks de aanhoudende hype rond kunstmatige intelligentie (AI).
Amerikaanse obligatiemarkt slaat alarm
De rente op 30-jarige Amerikaanse staatsobligaties steeg naar ruim 5,15 procent. Ook de tienjaarsrente bereikte het hoogste niveau in meer dan een jaar. Hogere rentes betekenen dat beleggers meer rendement eisen om geld uit te lenen aan de Amerikaanse overheid.

Dat wijst erop dat de markt rekening houdt met langdurig hoge inflatie en een agressievere Federal Reserve (Fed). Volgens Reuters neemt de kans toe dat de Fed later dit jaar opnieuw de rente verhoogt.
Niet alleen in de Verenigde Staten loopt de spanning op. Ook in Europa, Japan en het Verenigd Koninkrijk stijgen de lange rentes stevig. In Japan bereikten langlopende staatsrentes zelfs recordhoogtes.
De grootste aanjager blijft de explosieve stijging van de olieprijs. Brent-olie steeg maandag boven de 110 dollar per vat nadat nieuwe spanningen ontstonden rond Iran en de Straat van Hormuz grotendeels gesloten bleef voor olietankers.
Donald Trump waarschuwde volgens Axios dat “de klok tikt” voor Teheran en zou militaire opties bespreken. De markt vreest daardoor dat energieprijzen nog verder stijgen, wat inflatie opnieuw kan aanwakkeren.
AI-hype krijgt eerste serieuze klap
Tot nu toe bleven aandelenmarkten opvallend sterk dankzij de enorme investeringen in AI. Vooral technologiebedrijven zoals Nvidia hielden Wall Street maandenlang overeind.
Maar de stijgende obligatierentes beginnen nu ook de technologiesector pijn te doen. Hogere rentes maken toekomstige winsten minder aantrekkelijk en zorgen ervoor dat beleggers risicovolle activa sneller verkopen.
Vrijdag sloten de belangrijkste Amerikaanse beursindices al stevig lager. Ook Aziatische aandelen daalden maandag, terwijl futures op Wall Street opnieuw in het rood stonden.
De ontwikkelingen raken ook de cryptomarkt. Hogere rentes versterken vaak de Amerikaanse dollar en verminderen de aantrekkelijkheid van risicovolle beleggingen zoals crypto.
Goudprijs daalt ondanks oorlogsdreiging
Opvallend genoeg profiteert goud momenteel nauwelijks van de geopolitieke onrust. In een eerder artikel was al te lezen dat de vraag naar goud sterk afneemt nu beleggers vooral focussen op stijgende rentes en inflatiezorgen.
De goudprijs zakte richting het laagste niveau in anderhalve maand tijd, terwijl grote institutionele partijen hun posities in goud-ETF’s juist afbouwen. Analisten van JPMorgan stelden zelfs dat nieuwe investeringsinstroom richting goud “bijna volledig is opgedroogd”.
Volgens marktkenners laat dat zien hoe dominant de angst voor hogere rentes momenteel is op de financiële markten.
China trekt bijna 300 miljard dollar uit voor AI-netwerk
China investeert honderden miljarden in AI en datacenters. Het plan moet Amerikaanse technologie vervangen en innovatie versnellen wereldwijd.
Trump dreigt met vergelding tegen Iran, Nasdaq verliest 4%
De chipaandelen gingen opnieuw hard onderuit en de Nasdaq 100 verloor 4 procent. Trump dreigt Iran met een respons.
Bank of America waarschuwt beleggers: ‘Tijd om winst te nemen’
Bank of America ziet steeds meer waarschuwingssignalen op de Amerikaanse beurs en adviseert beleggers om winst te nemen.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
