De cryptowereld heeft met het jaar 2022 vooral een ijskoude en lange winter achter de rug. Vanaf het begin van het jaar zijn zowel Bitcoin als Ethereum ruim 50 procent van hun koerswaarde kwijt. Ook de Merge, de upgrade die voor Ethereum de transitie van Proof-of-Work naar Proof-of-Stake betekende, heeft daar weinig aan veranderd.
Van winter naar lente?
De relatieve stabiliteit van Bitcoin en de rest van de industrie in de afgelopen weken zijn tenminste verrassend te noemen. Terwijl de rest van de financiële industrie het nog zwaar heeft met de macro-economische omstandigheden, zet Bitcoin zijn hakken in het zand. Is het einde van de winter in zicht en kunnen we langzaam de lentekleding uit de kast halen? Het begint er op te lijken.
Aan de Amerikaanse inflatie ligt dat waarschijnlijk niet, enkele door Reuters ondervraagde economen verwachten voor september een CPI van 8,1 procent. Daarmee zou de inflatie ten opzichte van augustus met 0,2 procent dalen. De daling van de Amerikaanse CPI lijkt vooral voort te komen uit de daling in de benzineprijzen van 6 procent.
De Amerikaanse CPI wordt op donderdag 13 oktober om 14.30 gepubliceerd. Die cijfers moeten samen met de notulen van de laatste belangrijke rentevergadering van de Federal Reserve duidelijkheid bieden over de komende maanden. Iedereen wil namelijk weten wat de Federal Reserve van plan is met de Amerikaanse rente.
Renteverhoging van 0,75 procent
Voor nu verwacht de markt op 2 november, wanneer de volgende Federal Reserve vergadering op de planning staat, een renteverhoging van 0,75 procent. Daarna staat er voor 2022 nog één vergadering op de planning in december. De verwachting daarvoor is nu een renteverhoging van 0,50 procent, maar een nieuwe verhoging van 0,75 procent wordt ook niet uitgesloten.
Uiteindelijk hangt het allemaal af van de economische data, waarvoor donderdag 13 oktober dus een hele belangrijke dag wordt. Als de inflatie dan tegenvalt, dus een stuk hoger uitvalt dan verwacht, dan gaat de Federal Reserve waarschijnlijk harder ingrijpen en dat is niet goed voor crypto. Valt het mee, dan kan de winter weleens definitief plaatsmaken voor de lente.
Concurrentie verdwijnt: BlackRock en Fidelity grijpen macht in Bitcoin ETF-markt
Investeerders van Bitcoin ETF’s kiezen massaal voor reputatie. Bijna al het ingelegde geld gaat naar BlackRock en Fidelity.
Bitwise: de volgende cryptogolf draait niet om Bitcoin
Financiële adviseurs verliezen interesse in BTC en richten hun aandacht steeds vaker op stablecoins, tokenisatie en blockchaintoepassingen.
Recordaantal Bitcoins op verlies, toch verkopen ervaren beleggers niet
Long-term Bitcoin houders bezitten een recordaantal BTC, terwijl miljoenen munten op verlies staan. Analisten zien een opvallend signaal.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
