Het lijkt erop dat twee techreuzen elkaar in de haren vliegen en natuurlijk is geld het onderwerp. Apple is namelijk begonnen met het innen van 30 procent aan transactiebelasting op NFT-transacties. Coinbase is het daar niet mee eens en heeft per direct besloten om het versturen van NFTs in de mobiele app onmogelijk te maken.
Coinbase op oorlogspad
Volgens Coinbase toont de eis van Apple om 30 procent van de transactiekosten naar zich toe te trekken aan dat zij de technologie niet begrijpen. “De claim van Apple is dat een deel van de transactiekosten die nodig zijn om NFTs te versturen via hun systeem moet verlopen, zodat zij daar 30 procent van kunnen pakken”, aldus Coinbase. Dat is volgens het beursplatform niet mogelijk, omdat de transacties via de blockchain lopen.
Overigens is dat volledig afhankelijk van de manier waarop Coinbase de transacties regelt. Als zij het volledig intern houden en de transacties de blockchain niet raken, dan zou dat in theorie mogelijk zijn. Als de transacties daadwerkelijk van blockchain wallet naar blockchain wallet gaan, dan heeft Coinbase ook niets te zeggen over die transactiekosten en is het inderdaad onmogelijk om ze naar Apple te sturen.
“Iedereen die begrijpt hoe NFTs en blockchains werken, snappen dat dit niet mogelijk is”, aldus Coinbase voor het oorlogspad kiest. Het is nu wachten op een reactie van Apple, die hiermee duidelijk de industrie tegen zich in het harnas jaagt. Overigens is de crypto-industrie niet de enige die ruziet met Apple. Ook Elon Musk had een paar dagen mot met de techreus, omdat er geruchten gingen dat zij Twitter wilden verwijderen uit de app.
“Apple moet gestopt worden”
Er zijn steeds meer partijen die hun onvrede uiten over de manier waarop Apple zijn macht gebruikt in de techwereld. Ook Epic Games CEO Tim Sweeney, die weleens tegenover Apple in de rechtszaal stond, zegt dat de tech-gigant gestopt moet worden.
Voormalig YouTube-bestuurder en huidig Polygon Studios CEO Ryan Wyatt is het daar helemaal mee eens. Hij noemde de belasting van 30 procent die Apple op NFT-transacties wil heffen “crimineel.” Wyatt is ervan overtuigd dat de ‘belasting’ ten koste gaat van de technologische vooruitgang.
Coinbase zegt te hopen dat de beslissing van Apple slechts een “foutje” was en dat ze openstaan voor verdere discussie. Het beursplatform gelooft ook dat de belasting van 30 procent de mainstream adoptie van NFTs moeilijker zal maken.
Yuga Labs redt tientallen NFT’s na lek in Flooring Protocol
Yuga Labs heeft tientallen waardevolle NFT’s veiliggesteld nadat een ernstig beveiligingslek werd ontdekt in Flooring Protocol.
NFT-hype terug? Bored Ape Yacht Club verdubbelt in een maand
Bored Ape Yacht Club en andere NFT’s stijgen fors in waarde nu speculatie en risicobereidheid terugkeren op cryptomarkt.
NFT-marktplaats Foundation stopt na mislukte overnamepoging
Sinds de piek in 2021 is de interesse in NFT’s sterk afgenomen. Er wordt minder gehandeld en de bedragen liggen een stuk lager.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
