De recente implosie van het grote FTX is volgens OpenSea CEO Devin Finzer een kans voor de industrie om de focus weer te leggen op vertrouwen. Ruim 1 miljoen individuen zijn geraakt door het omvallen van FTX en ook BlockFi en enkele andere partijen vallen om door de problemen bij het beursplatform.
Een tragisch moment
Finzer noemt de implosie van FTX een tragisch moment. “We voelen de nevenschade nog altijd in de industrie. Er is geen twijfel over mogelijk dat crypto hierdoor een stapje terugzet. OpenSea zelf had echter geen blootstelling aan FTX of het daaraan verbonden Alameda Research. Volgens Finzer is het omvallen van de beurs uiteindelijk zelfs een kans voor de industrie. Een kans om de boel te herbouwen met een focus op vertrouwen.
Dit is volgens Finzer een moment waarop we decentralisatie weer moeten omarmen. “Ik denk dat dit voor het bredere crypto-ecosysteem en voor NFTs in het bijzonder een kans is om te investeren in het vertrouwen van de gebruikers”, aldus Finzer. De uitspraken van de CEO van OpenSea kwamen nadat het platform bekendmaakte dat het zogenaamde ‘royalty fees’ in stand zou houden op het platform.
Royalty fees zorgen ervoor dat de ontwikkelaar van een NFT ook bij verkopen op de tweedehands markt een klein percentage krijgt. Zo is het voor de kunstenaar in kwestie mogelijk om te blijven verdienen aan zijn werk. Andere marktplaatsen werken juist niet mee aan de royalty’s.
Waarom blijft OpenSea royalty’s betalen?
De uitleg voor de keuze van OpenSea om royalty’s te blijven betalen zit weer in de hoek van vertrouwen. Volgens Finzer is het belangrijk om het vertrouwen van de kunstenaars te houden. Dat kan alleen als je niet zomaar dit soort rechten van ze afpakt. Om die reden besloot OpenSea uiteindelijk om de royalty’s erin te houden.
Ook decentralisatie speelt een rol in de beslissing van OpenSea. Als je een NFT op de marktplaats van OpenSea zet, dan neemt de marktplaats deze niet in beheer. De assets blijven in principe in handen van de eigenaren.
Om die reden is het ook lastiger om de royalty’s eruit te halen, want die zitten gewoon in het smart contract ingebakken. Bij een transactie gaan in dat geval dus ook gewoon de royalty’s over naar de kunstenaar, daar kan OpenSea wat dat betreft niet zoveel aan doen.
Yuga Labs redt tientallen NFT’s na lek in Flooring Protocol
Yuga Labs heeft tientallen waardevolle NFT’s veiliggesteld nadat een ernstig beveiligingslek werd ontdekt in Flooring Protocol.
NFT-hype terug? Bored Ape Yacht Club verdubbelt in een maand
Bored Ape Yacht Club en andere NFT’s stijgen fors in waarde nu speculatie en risicobereidheid terugkeren op cryptomarkt.
NFT-marktplaats Foundation stopt na mislukte overnamepoging
Sinds de piek in 2021 is de interesse in NFT’s sterk afgenomen. Er wordt minder gehandeld en de bedragen liggen een stuk lager.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
