Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €10
Welkomstbonus!
Niet-Vervangbare Tokens, ofwel NVT’s, is steeds een populairder onderdeel van blockchain-gaming. Het is dan ook niet zo gek dat steeds meer uitgevers gebruik maken van deze technologie. Maar wat betekent deze technologie eigenlijk voor de prijzen binnen deze games?
Niet-Vervangbare Tokens stelt gamers in staat om in-game items, zoals zwaarden, schilden of mounts, via de blockchain vrij kunnen worden verhandeld. De in-game items worden als het ware eigendom van diegene die ze weet te krijgen.
Aan de andere kant stelt het gamers in staat om honderden, misschien wel duizenden uren te besparen door die specifieke items niet meer te hoeven krijgen. Dit is bijvoorbeeld handig voor gamers met lange werkuren die minder tijd over houden om hun favoriete game te spelen, maar die wel graag snel verder willen komen in de game.
Dit kan dan ook in vergelijking worden gebracht met het bekendere ‘freemium’-model dat populair is geworden onder mobiele games.
Een voorbeeld hiervan is het spel Candy Crush. Op dit spel kunnen spelers bijvoorbeeld 200.000 edelstenen kopen voor $99.99. Deze edelstenen kunnen vervolgens worden ingezet om in-game items mee te kopen, zodat de spelers deze direct kunnen gebruiken. Het gevolg hiervan is dat spelers tegen betaling veel sneller door het spel heen kunnen.
Het grote verschil hierbij is echter degene die betaald krijgt. Waar de ontwikkelaar van bijvoorbeeld Candy Crush de inkomsten krijgt wanneer een speler betaald, ontvangt in het geval van NVT’s de gamer het geld. Hierdoor kunnen gamers als het ware geld verdienen door de game te spelen.
Ontwikkelaars kunnen hier tevens ook van meeprofiteren, bijvoorbeeld door dergelijke transacties mogelijk te maken tegen een kleine vergoeding. Hierdoor is dit een win-win voor zowel gamers als de game-ontwikkelaars.
NVT’s worden steeds populairder. Maar in welke toepassingen wordt deze nieuwe technologie nu eigenlijk al gebruikt?
De belangrijkste NVT’s die momenteel al verhandelbaar zijn, zijn bijvoorbeeld de akten van onroerend goed. En onroerend goed wordt hier breedt gebruikt; het gaat bijvoorbeeld over een bescheiden stuk grond van slechts $50 tot grote citadellen ter waarde van $500.000.
Deze bedragen worden echter wel betaald in videogames. Met een investering van $500.000 ontvangt de gamer dus zijn citadel in een videogame.
Maar wie besteedt $500.000 aan een videogame? “Vaak zijn dit mensen die een sterke invloed willen hebben op de gamewereld en altijd al hun eigen game willen hebben ontwikkelen, maar dan zonder hier de kosten voor te dragen van het inhuren van een heel ontwikkelteam”, aldus een ontwikkelaar van Gala Games. Gala Games ontwikkelt games op haar eigen blockchain; de Gala-blockchain. Verwacht wordt dan ook door Gala Games dat de investeringen van $500.000 in haar blockchain-videogames niet direct uitverkocht zullen zijn. Het kan mogelijk lang duren voordat alle citadels in haar videogame verkocht zijn.
Waar vroeger alleen de optie was om een videogame te kopen voor 1 vast bedrag, blijkt met de optie voor een investering van $500.000 voor een stuk grond in een videogame toch dat Pay-to-Win videogames steeds duurder worden. Het is nog onbekend of deze trend zich voort gaat zetten en wat de prijzen dan zullen gaan doen.