De opties voor het opschalen van Ethereum via layer-2 oplossingen is toegenomen nadat Polygon vandaag zijn langverwachte zkEVM-technologie lanceerde op het hoofdnetwerk van Ethereum. De afkorting zkEVM staat voor zero-knowledge Ethereum Virtual Machine en het is een technologie die het mogelijk maakt om de blokruimte op Ethereum efficiënter te gebruiken.
Hoe werkt het?
Met zero-knowledge proofs kun je in theorie (en nu dus ook in de praktijk) dingen bewijzen zonder alle informatie te delen. In dit geval is dat een voordeel, omdat je hierdoor dus niet alle informatie over transacties nodig hebt om te bewijzen dat alles klopt.
Dit maakt in het geval van zkEVM dat er meer transacties in een blok passen dankzij de technologie. Sandeep Nailwal, de mede-oprichter en Chief Operating Officer van Polygon noemt deze technologie “de heilige graal” van schaalbaarheidsoplossingen.
“Met de kracht van wiskunde kun je buiten de blockchain om dingen berekenen op een tweede laag en vervolgens alles op Ethereum verifiëren in een hele bondige manier waarvoor weinig tijd nodig is. De lancering van zkEVM is dus echt een volgende stap voor Polygon en voor Ethereum.
Veiligheid op de eerste plaats
Veiligheid staat bij Polygon hoog in het vaandel en dat is niet gek, omdat het gaat om een technologie waarbij we in principe met miljarden dollar spelen. Om die reden kreeg zkEVM ook twee rondes van externe veiligheidsaudits die het moest verwerken van de bedrijven Hexens en Spearbit.
De komende drie tot vier maanden staan er meer controles op het programma in navolging van de lancering op het hoofdnetwerk. Daarnaast komt er een bounty-programma waar meerdere miljoenen voor opzijgezet zijn.
“Zk is nieuwe technologie, dus we willen dat mensen zo voorzichtig mogelijk zijn”, zo laat Brendan Farmer, de mede-oprichter van Polygon Zero weten. De Euler Finance hack laat ook maar weer eens zien hoe gevaarlijk de interactie met smart contracts in theorie kan zijn.
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
