Kevin Warsh staat op het punt de nieuwe voorzitter van de Amerikaanse centrale bank (Federal Reserve) te worden. De Senaat stemt deze week over zijn benoeming, en de uitkomst lijkt al vast te staan. Warsh zou daarmee Jerome Powell opvolgen, die op 15 mei zijn termijn ziet aflopen.
Trump-getrouwe hardliner aan het roer
De stemming wordt verwacht op woensdag en valt vrijwel zeker langs partijlijnen uit. Republikeinen hebben een meerderheid van 53 zetels en hebben aan een gewone meerderheid genoeg. Democraat John Fetterman heeft aangegeven voor te stemmen, wat Warsh nog wat extra ruimte geeft.
Voor Trump is het feest dat Jerome Powell straks zijn bureau leegruimt. De president heeft de Fed-baas lange tijd namelijk publiekelijk de huid vol gescholden. Hij opende zelfs een juridisch offensief met een strafrechtelijk onderzoek naar de torenhoge kosten van de renovatie van het Fed-hoofdkantoor.
Dat onderzoek werd vorige maand gestaakt door het Amerikaanse ministerie van Justitie. Daarmee verdween het laatste obstakel voor Warsh, want Republikein Thom Tillis had eerder gedreigd diens benoeming te blokkeren zolang het onderzoek liep.
Warsh erft in ieder geval een lastig dossier. De inflatie staat al meer dan vijf jaar boven de doelstelling van 2 procent en kruipt door de oorlog in Iran weer omhoog. De olieprijzen zijn namelijk hard gestegen doordat de Straat van Hormuz geblokkeerd wordt, een cruciale zeeroute waar ongeveer een vijfde van alle olie ter wereld doorheen gaat.
Tegelijkertijd verwacht Trump van zijn man dat hij snel de rente verlaagt. De rentecommissie van de Fed denkt daar anders over en houdt de rente voorlopig liever ongemoeid. Warsh dreigt dus klem te komen zitten tussen het Witte Huis en zijn eigen beleidsmakers.
Warsh stond vroeger bekend als ‘havik’, iemand die liever een hoge rente hanteert om inflatie te beteugelen. Sinds Trump terug is in het Witte Huis pleit hij juist voor snellere verlagingen.
In een opiniestuk in The Wall Street Journal van vorig jaar november noemde Warsh het Fed-bestuur “kapot”. Hij omschreef de centrale bank als “een instituut waarvan het bereik veel verder reikt dan zijn grip”, oftewel een instituut dat te ver buiten zijn eigen taken treedt.
Powell weigert het pand te verlaten
Powell zelf vertrekt niet helemaal. Hij blijft aan als gouverneur tot de juridische aanvallen op de Fed echt voorbij zijn. Zo’n stap is hoogst ongebruikelijk, geen vertrekkende voorzitter heeft dat in decennia gedaan.
Daarmee houdt Powell een troefkaart achter de hand. Zijn aanwezigheid geeft Fed-bestuurders die het oneens zijn met Warsh een natuurlijk vangnet. Tijdens zijn laatste persconferentie zei Powell dat Warsh hem heeft beloofd politieke druk te weerstaan, en dat hij hem “op zijn woord gelooft”.
Democratisch senator Elizabeth Warren is een stuk minder mild. Zij noemt Warsh een “sock puppet” van Trump en waarschuwt dat de onafhankelijkheid van de Fed op het spel staat. Een onafhankelijke centrale bank wordt al decennia gezien als hoeksteen van een gezonde economie.
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
