De CTO van Ripple Labs, David Schwartz, heeft aangegeven dat de overheid van de Verenigde Staten (VS) niet voorbereid zijn om nieuwe industrieën zoals cryptocurrency te reguleren. Alhoewel volgens hem de recente reactie van de Amerikaanse toezichthouders op de crypto-industrie Ripple’s XRP uiteindelijk zou kunnen helpen, het waarschijnlijk ook snelgroeiende bedrijven zal gaan schaden.
Onduidelijkheden bij regelgeving crypto in VS
David Schwartz heeft de Amerikaanse toezichthouders beschreven als ‘overlappende regimes’, waarin instanties als de Securities and Exchange Commission (SEC), de handhavers van financiële misdrijven en de futures-handelscommissie, misschien niet tot een consensus komen over wat een effect is versus een valuta in termen van digitale activa.
Hierdoor hebben veel crypto- en blockchain gerelateerde bedrijven die actief zijn binnen de VS veel onduidelijkheden omtrent de regelgeving van hun bedrijfsactiviteiten. Dit kan ook de verhuizing van buitenlandse bedrijven naar de VS toe wellicht vertragen.
Volgens Schwartz is het momenteel erg lastig om achter de exacte wetten te komen die van toepassing zijn op de bedrijven en hoe deze van toepassing zijn op nieuwe industrieën zoals crypto. Deze problemen zie je over het algemeen minder tot niet in andere landen, doordat deze markt in deze landen vaak gereguleerd wordt door een enkele entiteit. Hier voegde Schwartz het volgende aan toe:
“De Verenigde Staten is één van de weinige landen met een aanzienlijk risico dat de toezichthouders zich tot u wenden en zeggen: ‘Dat ding dat u vijf (5) jaar lang deed, in het openbaar en in het volle daglicht? Wist u dat het altijd al illegaal was?”
David Schwartz, CTO bij Ripple Labs
Rechtszaak tegen Ripple Labs
Dat Schwartz nu met een reactie komt is niet geheel onverwacht. Ripple zit namelijk midden in een rechtszaak tegen de Amerikaanse SEC, die afgelopen december een rechtszaak aangespannen heeft tegen het crypto bedrijf. Volgens hen zou de firma van Brad Garlinghouse een ‘niet-geregistreerd doorlopend digitaal actief’ hebben verkocht met hun XRP-tokenverkopen.
Sinds het nieuws van de rechtszaak is Ripple’s XRP-token onder andere van verschillende Amerikaanse cryptocurrency exchanges (tijdelijk) opgeschort. Ook de wereldwijde geldovermakingsdienst MoneyGram heeft inmiddels de samenwerking met Ripple gepauzeerd. Naar verluidt zou de samenwerking op een later tijdstip weer van start gaan. Het is echter nog onbekend wanneer dit precies is.
Volgens het bedrijf zelf lijkt Ripple’s XRP-tokens echter meer op cryptocurrencies als Bitcoin (BTC) en Ethereum (ETH). Deze cryptocurrencies worden door de Amerikaanse SEC geclassificeerd als commodities. Hierdoor mogen ze legaal worden verhandeld in het land. Het is opvallend dat de SEC nu pas een zaak aanspant tegen het crypto-bedrijf, sinds de activiteiten al 8 jaar geleden gestart zijn. De aard van XRP is in deze tijd echter grotendeels ongewijzigd gebleven. Schwartz gaf tot slot het volgende aan:
“Mijn belangrijkste aanbeveling aan Amerikaanse toezichthouders is: kijk naar de rest van de wereld en loop niet uit de pas.”
David Schwartz, CTO bij Ripple Labs
Cryptobeurs Binance verlaat Europa: wat betekent dit voor Belgische klanten?
Binance kreeg geen MiCA-licentie en moet noodgedwongen vertrekken uit Europa. Wat zijn de gevolgen voor alle Belgische gebruikers?
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
