Ripple en Elon Musk zijn bepaald niet te spreken over de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). Beide partijen bevinden zich in juridische geschillen met de toezichthouder en beschuldigen de SEC ervan haar macht te misbruiken om eigen belangen te dienen, in plaats van de wet te handhaven.
Musk beschuldigd van te late melding
Elon Musk, CEO van Tesla en SpaceX, ligt onder vuur vanwege het te laat melden van zijn 9,2% belang in X. Volgens de SEC heeft Musk hiermee de Hart-Scott-Rodino Act overtreden, die voorschrijft dat aandeelhouders met meer dan 5% van een beursgenoteerd bedrijf dit binnen tien dagen openbaar moeten maken. Musk meldde zijn belang echter elf dagen te laat, wat de SEC aanleiding gaf om juridische stappen te ondernemen.
Ripple hekelt “wetteloze tactieken” van de SEC
Ook Ripple bekritiseert de werkwijze van de SEC. Stuart Alderoty, Chief Legal Officer (CLO) van Ripple, beschuldigt de toezichthouder ervan rechtszaken te gebruiken om ongrondwettelijke interpretaties van regels af te dwingen.
Ripple stelde al vroeg in hun eigen zaak vast dat de SEC volgens hen gebruikmaakt van “wetteloze tactieken”. Alderoty benadrukt dat de SEC onder leiding van voorzitter Gary Gensler haar bevoegdheden overschrijdt en meer schade aanricht dan goed doet.
Nieuwe kritiek op de SEC
De kritiek op de SEC groeit verder, onder andere vanuit het nieuwe Department of Government Efficiency (D.O.G.E.), een initiatief dat mede door Musk is opgezet. Vivek Ramaswamy, werkzaam bij dit departement, bekritiseert de SEC vanwege inefficiënte en overbodige procedures die volgens hem het vertrouwen in de overheid ondermijnen.
Hoop op verandering met nieuwe voorzitter
Met het aangekondigde vertrek van SEC-voorzitter Gary Gensler op 20 januari zien Ripple en andere cryptobedrijven kansen voor een koerswijziging. De nieuwe voorzitter, Paul Atkins, wordt door velen beschouwd als iemand die meer begrip heeft voor de crypto-industrie. Dit biedt hoop op betere regelgeving die innovatie stimuleert en onzekerheid vermindert.
Pro-XRP-advocaat John Deaton heeft via sociale media enkele aanbevelingen gedaan aan de nieuwe voorzitter. Hij pleit onder andere voor:
- Het ontslag van Genslers huidige team.
- De oprichting van een fraudebestrijdingseenheid die zich niet specifiek richt op crypto.
- Het creëren van duidelijke wet- en regelgeving om rechtszaken zoals die tussen Ripple en de SEC in de toekomst te voorkomen.
Conclusie
Met het vertrek van Gary Gensler en de aanstelling van Paul Atkins lijkt een nieuwe fase voor de SEC en de crypto-industrie aan te breken. Ripple, Musk en andere critici hopen dat de SEC onder nieuwe leiding innovatie zal omarmen en meer transparantie en duidelijkheid biedt aan zowel de cryptomarkt als het bredere financiële ecosysteem.
Claim €10 gratis én maak kans op €300 in Solana (SOL)!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo! Maak nu een account aan via de knop hieronder, stort €10 en ontvang direct €10 gratis. Maar dat is nog niet alles: door tussen 9 en 15 december minimaal €200 te verhandelen, maak je automatisch kans op maar liefst €300 in Solana (SOL). Deze actie is geldig voor zowel nieuwe als bestaande klanten!
Claim je €10 gratis, maak kans op €300 in Solana (SOL)
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
XRP koers kruipt omhoog, maar Newsbit-analist vreest voor grote crash
Na de forse correctie probeert XRP zich te herpakken. Eén niveau bepaalt nu of het herstel kans van slagen heeft. Lees de analyse.
Ripple lanceert systeem waarmee AI zelfstandig kan betalen
Ripple lanceert tools waarmee AI-agenten zelfstandig kunnen betalen op de XRP Ledger. Daarmee mikt het op de groeiende AI-markt.
XRP koers houdt stand boven 1,10 dollar, maar herstel blijft broos
De XRP koers houdt stand boven 1,10 dollar en de ETF-instroom groeit. Toch blijft de munt achter bij de bredere markt.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
