Nieuws, Ripple, Trending

Ripple zet rebranding voort in aanloop naar SWELL 2019

Begin deze maand berichtte Newsbit reeds over een mogelijk rebranding-proces bij Ripple. Gisteren werd bevestigd door het Amerikaanse bedrijf dat de productnamen xCurrent, xVia en xRapid de deur uit gaan. Twee van deze worden gecombineerd onder de noemer ‘RippleNet’, zo verklaarde een woordvoerder van het bedrijf aan het Japanse medium Morningstar. Brengt Ripple deze aankondiging met opzet naar buiten in aanloop naar Swell 2019?


Rebranding na stroef jaar voor XRP

Het afgelopen jaar was men bij Ripple druk met het ontwikkelen en lanceren van nieuwe producten en services om zo veel mogelijk klandizie te winnen. Hoewel dit tot op zekere hoogte succesvol was (er sloten veel nieuwe bedrijven aan in partnerships), leek het geen sterke zet voor het vertrouwen in XRP binnen de markt. Vooral de afgelopen maanden klonk er namelijk veel kritiek over de slecht presterende XRP-token, gevoed door vermoedens van prijsmanipulatie door Ripple zelf. Wellicht dat dit heeft meegespeeld in de beslissing om een grootschalige verandering door te voeren, en een aantal belangrijke producten te verenigen onder de nieuwe namen ‘RippleNet’ en ‘ODL’.


RippleNet en ODL

Wat gaat er precies veranderen? Ripple’s zakelijke betaal-API xVia zal worden samengevoegd met xCurrent (het systeem voor informatie-uitwisseling) tot RippleNet. Verder zal Ripple’s platform voor internationale betalingen vanaf nu onder de naam ‘On-Demand Liquidity’ (afgekort ODL) bekend zijn. Dit platform heette voor de aanpassing xRapid. Dit product zal echter nog steeds op dezelfde manier (dus met XRP) transacties verwerken. De woordvoerder van het bedrijf verklaart:

“In plaats van xCurrent of xVia te kopen kunnen klanten nu via de cloud verbinden met RippleNet, en in plaats van xRapid te kopen kunnen ze gebruik maken van ODL.”

De Ripple-vertegenwoordiger benadrukt dat het alleen om een rebranding gaat.

“Het betreft hier alleen een naamsverandering. Onze klanten zullen er geen last van ondervinden.”

Het bedrijf wil met het doorvoeren van deze aanpassingen duidelijk maken dat de missie nog altijd is om een sneller en sterker betaalplatform te creëren. Het integreren van deze functies in één past in deze strategie, zo stelt het bedrijf.


Ook website krijgt een make-over

Naast het samenvoegen van meerdere belangrijke services voerde Ripple ook de nodige aanpassingen door op de eigen webpagina. De vorige versie draaide grotendeels om XRP en de functie ervan. Dit aspect is nu verwerkt in een grotere, algemene pagina over Ripple Inc. Het lijkt er dan ook op dat het bedrijf zich wil profileren als meer dan alleen een crypto-token. De focus op de geüpdatete website ligt op het klantenbestand dat RippleNet gebruikt. Daarnaast gaat er veel aandacht uit naar de ervaringen van deze bedrijven met producten van Ripple. Zodoende wordt de focus gelegd op de functionaliteit voor instituties in de huidige economische systeem, iets wat al sinds jaar en dag een speerpunt is voor de XRP-token.


Belangrijk moment voor Ripple

Ripple’s rebranding komt zoals gezegd na een periode van kritiek en een slecht presterende XRP-koers. Het is afwachten hoe deze veranderingen uitpakken voor het bedrijf uit San Francisco. Hoe dan ook geeft het hiermee een signaal af aan andere projecten die dezelfde doelgroep en ‘use cases’ voor ogen hebben, zoals Facebook’s Libra en JP Morgan’s JPM Coin. Deze projecten kregen al meermaals kritiek te verwerken vanuit de Ripple-organisatie, onder andere van CEO Brad Garlinghouse.

Dat deze zet van Ripple juist op dit moment komt lijkt overigens ook geen toeval: op 7 en 9 november organiseert het SWELL 2019, een conferentie waar vertegenwoordigers namens overheden, centrale banken en bedrijven aanwezig zullen zijn. Wie weet zitten er de komende weken dus nog meer ontwikkelingen aan te komen voor Ripple.