De uitgever van de grootste stablecoin ter wereld, Tether (USDT), blijkt een eigen goudkluis te bezitten in Zwitserland. In die kluis ligt een voorraad van 80 ton goud opgeslagen, met een geschatte waarde van 8 miljard dollar. Daarmee hoort Tether bij de grootste goudbezitters ter wereld buiten centrale banken en staten.
USDT blijft grootste stablecoin op de markt
Volgens CEO Paolo Ardoino is het een bewuste keuze om zelf een kluis te beheren, in plaats van gebruik te maken van de diensten van externe opslagbedrijven. “Ik geloof dat het de veiligste kluis ter wereld is,” zei hij in een interview. De exacte locatie wordt geheim gehouden om veiligheidsredenen.
Tether is vooral bekend als de uitgever van de stablecoin USDT, die gekoppeld is aan de Amerikaanse dollar en met 159 miljard dollar in omloop veruit de grootste ter wereld is. Het bedrijf verdient aan het beleggen van de dollars die het ontvangt bij de uitgifte van USDT. Goud maakt inmiddels bijna 5 procent uit van de totale reserves van het bedrijf.
Toch is die strategie niet zonder risico. Nieuwe regelgeving zoals de Genius ACT in de Verenigde Staten staat het gebruik van goud als onderpand voor stablecoins niet toe. Alleen contanten en kortlopende staatsobligaties worden geaccepteerd. Als Tether actief wil blijven in die markten, zal het zijn goudpositie mogelijk moeten afbouwen.
Daar komt bij dat stablecoins zoals USDT steeds meer aandacht trekken van toezichthouders en opsporingsdiensten. Er zijn zorgen dat zulke crypto’s gebruikt kunnen worden om grote bedragen te verplaatsen buiten het traditionele banksysteem om.
Regelgeving zet vraagtekens bij toekomst XAUT
Naast USDT geeft Tether ook XAUT uit, een munt die 1-op-1 wordt gedekt door fysiek goud. Er zijn momenteel tokens uitgegeven voor zo’n 7,7 ton goud, ter waarde van ongeveer 819 miljoen dollar. Dat is nog relatief klein in vergelijking met de grootste goud-ETF’s, die bijna 950 ton beheren.
Toch ziet Ardoino goud als een logische vluchthaven, zeker in tijden van geopolitieke onzekerheid en stijgende staatsschulden. “Als mensen zich zorgen gaan maken over de Amerikaanse schuldenberg, dan gaan ze alternatieven zoeken,” stelt hij.
De vraag is of Tether die strategie kan blijven volgen, nu goud als onderpand onder druk staat.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Niet Wall Street, maar deze landen bepalen de toekomst van stablecoins
De grootste groeikansen voor stablecoins liggen niet in Silicon Valley, Londen of New York, maar in steden als Lagos, Buenos Aires en Manila.
Abracadabra grijpt in nadat stablecoin ruim 50 procent onderuit gaat
De koers van MIM zakte de afgelopen dagen tot ongeveer 0,49 dollar, waarmee de stablecoin meer dan de helft van zijn waarde verloor.
Europees Parlement geeft groen licht voor digitale euro
Het Europees Parlement maakt de weg vrij voor de digitale euro. De ECB wil de munt in 2029 uitrollen, in online en offline vorm.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
